Stap 1: Kies het platform
De allereerste stap is het oriënteren op de verschillende platforms. Welke past het beste bij jouw wensen en merk? Ieder verkoopplatform heeft weer eigen voorwaarden, dus lees je goed in. Kies je een platform dat zich richt op een breed aanbod aan producten, of juist een niche? Wil je een vaste prijs hanteren, of wil je werken met veilingen?
Maak ook de keuze tussen Nederlandse partijen als bol.com en internationale partijen als Amazon. Nederlandse platforms zijn iets gebruiksvriendelijker doordat ze in het Nederlands zijn. Ook word je sneller geholpen in je eigen taal wanneer je hulp nodig hebt. Kies je voor een internationale partij? Dan kun je weliswaar een bredere doelgroep aanboren, maar moet je ook rekening houden met verzending naar het buitenland. Dit duurt langer en kost meer geld.
Stap 2: Controleer of je aanbod geschikt is voor het platform naar keuze
Veel online-verkoopplatforms stellen eisen aan wat je mag verkopen. Zo moet je bij bol.com bijvoorbeeld in elk geval rekening houden met de volgende punten:
- Je product moet voldoen aan de wet- en regelgeving in Nederland.
- Wat je verkoopt moet thuis te leveren zijn en moet geschikt zijn om retour te sturen.
- Het mag geen schade of leed veroorzaken tijdens de productie en gebruik.
- De producten voldoen aan de verwachtingen van je klanten
Daarnaast zijn er vaak specifieke regels voor bepaalde producttypen. Lees je goed in op je platform naar keuze.
Stap 3: Maak een account aan om te verkopen
Voordat je kunt beginnen met de verkoop, heb je een verkopersaccount nodig. Dit is niet hetzelfde als het account dat je gebruikt om zelf iets te kopen op het platform. Wanneer je een account hebt aangemaakt, krijg je nog een bevestigingscode toegestuurd om je account te activeren.
Stap 4: Richt je winkelpagina en productpagina in
Nu is het tijd om je digitale winkel te vullen met producten. Denk hierbij ook aan het bepalen van de juiste prijs. Verderop in deze minicursus vind je een uitleg over hoe je de ideale prijs voor jouw product vindt. Zorg vervolgens voor mooie productfoto’s, aantrekkelijke titels en omschrijvingen. Vergeet hierbij niet om zoekwoorden toe te voegen, zo kun je jouw klant verleiden tot een aankoop bij jou in plaats van de concurrent.
Tip: Bij bepaalde online-verkoopplatforms krijg je ook de optie om een koppeling te maken met je voorraadsysteem.
Stap 5: Blijf verbeteren
Wanneer je eenmaal bent begonnen met online verkopen, betekent dat niet dat je niets meer kunt veranderen. Blijf je pagina’s optimaliseren om zoveel mogelijk producten te verkopen. Bol.com heeft hier een handige tool voor: de Platformmonitor. Hiermee krijg je elk kwartaal tips om alles uit je productpagina’s te halen.