Stap 1: Maak een bedrijfsaccount en bedrijfsmanager-account aan
Wanneer je direct wilt verkopen op Instagram of Facebook, is het noodzakelijk om zowel een bedrijfsaccount als een bedrijfsmanager-account aan te maken op Facebook. Let op: hierbij is het belangrijk dat je beheerderstoegang hebt. Vervolgens open je een Facebook-shop, een soort webshop-omgeving waarin klanten direct producten kunnen kopen binnen de Facebook-omgeving. Het is dus niet noodzakelijk om een webshop te hebben.
Stap 2: Maak een catalogus aan
Vervolgens maak je binnen deze omgeving een catalogus aan om je producten in te laden. Hiervoor ga je naar ‘Handelsbeheer’ op Facebook. Je kunt vervolgens direct artikelen met productinformatie toevoegen. Dat kan op drie verschillende manieren:
- Met een spreadsheet
Maak een gegevensoverzicht met de producten die je graag via social media zou willen verkopen. Dit kan in de vorm van een CSV-bestand, XML-bestand, TSV-bestand of Google Spreadsheets. Je kunt alle producten tegelijkertijd laten uploaden, of instellen dat er periodiek bepaalde producten worden geplaatst. - Handmatig producten toevoegen
Het is ook mogelijk om al je producten los toe te voegen door middel van een formulier. - Importeren met een Catalog Batch API
Heb je erg veel verschillende producten (honderden of duizenden)? Dan kan de Catalog Batch API een goede oplossing zijn. Dit is behoorlijk ingewikkeld, dus het kan zijn dat je hier een expert voor nodig hebt. Je kunt hiermee met een HTTP-verzoek meerdere artikelen uploaden, bijwerken en verwijderen. - Via een Facebook-pixel (alleen als je ook een webshop hebt)
Hierbij plaats jij (of) je websitebouwer een microdatatag op je webshop, waardoor je producten automatisch worden geïmporteerd. Extra handig: dit wordt vanzelf bijgewerkt. Wanneer je de pixel eenmaal hebt staan, hoef je hier niet meer naar om te kijken.
- Importeren vanuit een online-verkoopplatform
Verkoop je al op een platform als bol.com? Dan kun je de producten direct importeren vanuit het platform.
Stap 3: Ook verkopen op Instagram? Koppel de catalogus
Wanneer je niet alleen op Facebook, maar ook op Instagram wilt verkopen, koppel je jouw Instagram-bedrijfsaccount aan je catalogus. Vervolgens ga je naar ‘Shoppen op Instagram’. Als je account eenmaal is goedgekeurd, kun je jouw producten taggen in je afbeeldingen. Wanneer je klant op dit product klikt, kan hij deze direct aanschaffen.
Tip: nadat je negen van dit soort berichten hebt geplaatst, wordt het tabblad Shoppen beschikbaar. Hiermee kunnen je klanten direct alle berichten met producten zien.
Stap 4: Promoot je producten
Net als bij standaard berichten op social media, heb je de mogelijkheid om berichten met producten te promoten. Je kunt dan precies aangeven welke exacte doelgroep je graag wilt bereiken. Niet alleen leeftijd en geslacht worden hier meegenomen, maar ook interesses. Heb je een bepaald budget? Je kunt een maximale uitgave instellen waar niet overheen wordt gegaan.