Social media inzetten voor je bedrijf; je kunt er niet meer omheen. Het is een van de meest effectieve manieren om je doelgroep te bereiken en tegelijkertijd je naamsbekendheid en verkopen te vergroten. Daarom stond het event ‘Boost je online Business in 1 dag’ van 24 januari helemaal in het teken van online groei voor online retailers. Social Media Strateeg Carlijn Bekker van SOSOCIAL deelde tijdens het event 7 gouden tips om meer winst uit social media te halen.
Tip 1: Bepaal je doelen op social media
Veel bedrijven doen maar wat op social media, zonder plan, strategie of duidelijk doel. Als je niet weet waarop je moet gaan sturen, is het heel lastig om je socials tot een succes te maken, dus bepaal vooraf wat het doel is van je socialmediakanalen. Stel realistische doelen voor je online aanwezigheid, zoals meer merkbekendheid of leads.
Zorg dat deze doelen aansluiten op je bedrijfsdoelen, zodat deze elkaar versterken. Vaak willen bedrijven meer likes op social media, zonder eigenlijk te weten waarom. Alleen aansturen op ‘meer likes’ gaat niet direct zorgen voor meer bekendheid of meer verkopen, dus kies voor een doel als; meer nieuwsbriefinschrijvingen, meer bereik (en dus bekendheid) of meer directe verkopen (als dit realistisch is). Maak de doelen vervolgens concreet met specifieke aantallen en bepaal je indicatoren voor succes.
Om je doelen te bepalen is het belangrijk jezelf af te vragen hoe bekend je merk of producten zijn en waar in de klantreis je volgers zich bevinden. Als jij op directe verkopen wil sturen, terwijl niemand je bedrijf kent en je hoger geprijsde producten hebt, is dat vaak geen realistisch doel. Werk eerst aan naamsbekendheid en vertrouwen, voordat je direct op sales gaat mikken.
Tip 2: Spreek de taal van je doelgroep & durf een doelgroep aan te spreken
Een duidelijke doelgroep aanspreken op je online kanalen is belangrijk, omdat het je helpt om gericht te communiceren. Als je probeert iedereen aan te spreken, spreek je in de realiteit vaak niemand aan. Het is dus belangrijk om te weten wie je doelgroep is en wat hen bezighoudt of waar ze tegenaan lopen. Op deze manier kun je met je product of dienst specifieke problemen oplossen of verlangens vervullen.
Bovendien is het belangrijk om in gesprek te gaan met je doelgroep en te weten welke bewoordingen ze gebruiken. Door deze letterlijke bewoordingen in je content te verwerken, maak je een betere verbinding met je doelgroep en zullen ze je sneller als een merk gaan zien waar ze iets aan hebben.
Behalve de taal van de klant wil je ook hun emoties en ervaringen kennen. Deze kun je perfect gebruiken als insteek voor social media content.
Tip 3: Zorg voor een onvergelijkbare positionering
Op social media is er veel concurrentie en mensen kijken slechts vluchtig naar de inhoud. Je hebt dus maar een korte tijd om een onweerstaanbare indruk achter te laten. Het is daarom van groot belang dat het direct duidelijk is wie je bent, wat je aanbiedt en voor wie. Wat jou uniek maakt dus. Wees specifiek, consequent en laat jouw positionering overal terugkomen. Wees ook niet bang om in je positionering een belofte te maken. Mensen willen namelijk niet weten wie jij bent, maar wat je ze kunt brengen.
Door een onvergelijkbare positionering op social media zullen klanten niet meer twijfelen tussen jou en concurrenten, omdat je geen concurrenten meer hebt door jouw unieke positionering. Dit is de manier om er online uit te springen en levert je uiteindelijk klanten op.
Tip 4: Blijf top of mind bij je doelgroep
Vaak denken ondernemers dat ze met een paar keer per week een post op social media voldoende zichtbaar zijn. Ze zijn bijna bang hun (potentiële) klanten te stalken met hun content. Niets is minder waar. Door de algoritmes ziet maar een heel klein deel van je volgers al je content voorbijkomen. Terwijl uit onderzoek blijkt dat ze echt regelmatig met je merk in contact moeten zijn geweest voordat ze een aankoop doen. Blijf daarom op verschillende kanalen zichtbaar bij je doelgroep.
En zorg voor crossmediale volgers: zodat ze de ene keer een nieuwsbrief van je voorbij zien komen, dan een Instagrampost en vervolgens een Facebookadvertentie. En voor je het weet zijn ze zo vertrouwd met je merk dat ze actie ondernemen.
Stimuleer je klanten vervolgens ook om over je te posten (user generated content) en je bereik onder potentiële kopers wordt alleen maar groter.
Tip 5: Zet in op nieuwe features of socialmediakanalen
Zet in op nieuwe features zoals Instagram Reels of een nieuw kanaal zoals TikTok. Waarom? Deze nieuwe functies worden vaak extra geboost, omdat de kanalen willen dat ze gebruikt worden. Daarmee geef je het bereik dus een extra zetje en zien meer mensen je content. Hetzelfde geldt voor nieuwe kanalen, daar is het organisch bereik vaak nog hoger dan bij de al meer bekende kanalen.
Maar pas op voor het Shiny Object Syndrome: je hoeft niet mee te doen aan elke trend en je te verliezen in allerlei nieuwe kanalen. Voor je het weet post je er niks meer op, door tijdgebrek of een tekort aan handjes. Jij hoeft alleen maar te zijn op de online plekken waar je doelgroep ook zit. Onderzoek dus waar jouw doelgroep het meest actief is.
Tip 6: Ga adverteren op social media
Organische content is bij grotere kanalen lager dan ooit. Maar adverteren op social media is relatief goedkoop en zorgt ervoor dat je de juiste doelgroep bereikt. De manier om je bekendheid te vergroten en meer te verkopen dus.
Tip 7: Analyseren en optimaliseren
Bewaak wekelijks je belangrijkste online metrics en maak goede vrienden met Google Analytics. Gebruik slimme parameters om precies te zien wat mensen met je content doen. Leer hen kennen, test en optimaliseer regelmatig. Probeer bijvoorbeeld verschillende doelgroepen, landingspagina’s, copy, zo blijf je je content optimaliseren en dus je bereik vergroten en op een steeds betere manier je doelgroep aanspreken.