Uit het driejaarlijkse reputatieonderzoek van Vitens blijkt dat mkb-bedrijven bereid zijn om zuiniger om te gaan met kraanwater. Tegelijkertijd verwachten zij wél hulp: praktische en toepasbare adviezen van hun drinkwaterbedrijf.
Bewustzijn en zorgen nemen toe
Uit het reputatieonderzoek kwam onder andere naar voren dat:
- 53% van de mkb’ers weet dat Vitens grondwater als bron gebruikt.
- 69% zich zorgen maakt over de beschikbaarheid van grondwater (2021: 57%).
- 82% bezorgd is over vervuiling (2021: 72%).
Vogens Marcel Lip, marketingadviseur van Vitens, is die zorg niet onterecht: ‘We hebben te maken met een structurele disbalans: de toekomstige vraag naar drinkwater is structureel groter dan onze huidige capaciteit aan vergunningsruimte om van grondwater drinkwater te kunnen maken. En anderzijds zien we ieder jaar weer incidenteel piekverbruik in het voorjaar en de zomer, wanneer het langere tijd warm en droog is. Dat legt druk op het hele systeem. Dit betekent dat Vitens voor de lange én korte termijn op zoek moet naar extra vergunningsruimte, alternatieve bronnen zoals oppervlaktewater en natuurlijk drinkwaterbesparing.’
Wat ondernemers verwachten
Daarnaast blijkt ook dat een meerderheid van de mkb’ers expliciet vraagt om tips en handelingsperspectief. Ze zijn bereid tot actie, maar willen daarbij wél concrete handvatten. Dat kan gaan om:
- Technische oplossingen zoals waterbesparende installaties en slimme meters.
- Gedragsverandering stimuleren, bijvoorbeeld het gebruik van de kleine spoelknop of gebruik eco-knop afwasmachine.
- Bewustwording van watergebruik via slimme nudges en reminders voor gasten, klanten en werknemers.
‘Wij zeggen altijd: je moet ondernemers een handelingsperspectief bieden,’ legt Lips uit. ‘Men is gemotiveerd, maar wil wel weten hoe ze dat stapje kunnen maken. Dat kan met techniek, maar ook met gedragsinterventies die in de praktijk heel laagdrempelig zijn.’
Van aanleiding naar aanpak
Het reputatieonderzoek van drie jaar geleden is de aanleiding geweest voor Vitens om het mkb überhaupt actief te gaan ondersteunen bij waterbesparing. ‘Toen zagen we dat juist kleinere ondernemers verduurzamingsambities hebben én verwachten dat wij hen daarbij helpen,’ vertelt Lips. ‘Dat was voor ons hét startmoment om met het mkb aan de slag te gaan.’
Sindsdien werkt Vitens per sector, zodat maatregelen goed aansluiten bij de praktijk. Bij universiteiten en hogescholen is ruim 12% besparing gerealiseerd in een testperiode. De uitrol van interventiemateriaal heeft inmiddels plaatsgevonden. In hotels en recreatieparken lopen pilots met gedragsinterventies. En nieuwe programma’s richten zich op cafés en kantoren.
‘Per sector spelen andere dingen. Onderwijs is heel wat anders dan horeca, en horeca weer anders dan kantoren. Door zo te werken kunnen we inspelen op specifieke problemen én kansen.’
Vertrouwen in Vitens
Het reputatieonderzoek laat zien dat ondernemers hun drinkwater hoog waarderen (8,2), en Vitens zelf zien als betrouwbaar, verantwoordelijk en duurzaam.
‘Dat vertrouwen is essentieel,’ aldus Lips. ‘Wij willen dat verzilveren. Niet alleen door goed drinkwater te leveren, maar ook door ondernemers actief te helpen slimmer en zuiniger met water om te gaan. Uiteindelijk hebben we hetzelfde doel: verspilling tegengaan en het drinkwatersysteem toekomstbestendig houden.’
Beeld: Pexels