Jan Pitstra van het team Ondernemers en Geldzaken bij de gemeente Zwolle heeft dagelijks contact met ondernemers met geldzorgen: ‘Er zijn vaak zoveel vooroordelen over hulp van de gemeente, terwijl we ondernemers écht verder kunnen helpen. We doen het samen.’
Schuldhulp is altijd maatwerk
Vaak trekken ondernemers veel te laat aan de bel. Het beste is om direct contact op te nemen met de gemeente als je merkt dat de betalingsachterstanden beginnen op te lopen. Hoe eerder, hoe beter.
Eigenaar restaurant
Ik ben momenteel een ondernemer met een restaurant aan het helpen. Deze ondernemer werd geconfronteerd met een hoge energierekening en nam om die reden contact met de gemeente op. Tijdens een eerste gesprek hebben we samen geprobeerd om de situatie helder te krijgen. Wat is er nou eigenlijk aan de hand? De ondernemer in kwestie kwam met mij in contact vanwege de hoge energierekening, maar gaandeweg bleek dat er meer betalingen open stonden. Gelukkig heeft hij op tijd aan de bel getrokken zodat we nu alle mogelijke oplossingen kunnen gaan onderzoeken. Als de faillissementsaanvraag al op de mat ligt is het vaak te laat.
Deze ondernemer heeft er zelf al alles aan gedaan om in de kosten te snijden: in plaats van twee koelkasten naar één koelkast met ijs, minder gebruik van apparatuur, verminderde openingstijden en de prijzen iets omhoog. Hierdoor was hij fors minder energie gaan verbruiken, maar moest hij toch nog stevig bijdragen. Door de veranderende openingstijden liep hij namelijk ook klanten mis, waardoor de inkomsten afnamen. Dit is een lastig verhaal. Hij wil graag hulp van de gemeente, dus we zijn nu bezig om zijn jaarcijfers te bekijken. We gaan op een rijtje zetten wat hij heeft begroot aan inkomsten en uitgaven en welke invloed de stijgende kosten en verminderde omzet daarop heeft. Aan de hand daarvan kijken we of hij door kan blijven draaien en of de onderneming levensvatbaar is.
Trek op tijd aan de bel
Een tip die ik aan ondernemers wil meegeven: neem bij twijfel altijd contact op. Dit kan met de gemeente zijn, maar ook met een boekhouder of accountant. Steek je kop niet in het zand. We hebben liever dat je een keer voor niets komt dan te laat. Het is fijn als je boekhouding op orde is. Is dat niet het geval, dan moet dat geen reden zijn om niet bij de gemeente aan te kloppen. Wij werken bijvoorbeeld ook samen met boekhoudkantoren die tegen een gereduceerd tarief de boekhouding kunnen doen en we kunnen ook de hulp inschakelen van bijvoorbeeld Stichting Ondernemersklankbord, Over Rood en SchuldHulpMaatje die je kunnen helpen om orde op zaken te brengen. Er is altijd een oplossing.
Stoppen is niet altijd verkeerd
We kijken altijd naar hoe ondernemers ondernemer kunnen blijven. Maar in sommige gevallen is het niet anders. En dat hoeft niet altijd verkeerd uit te pakken. Er zijn ook ervaringsverhalen waarin stoppen met een onderneming uiteindelijk de beste oplossing bleek.
Eigenaren kroeg
Een paar jaar geleden hielp ik twee eigenaren van een kroeg. We hadden alle registers opengetrokken om de kroeg te redden, maar het mocht niet baten. Uiteindelijk besloten de eigenaren om de stekker eruit te trekken. Hoewel ze het liever anders hadden gezien, kregen we wel te horen dat ze erg blij zijn geweest met alle hulp en inspanningen van de gemeente. Beide heren zijn echte mensen-mensen en hebben vervolgens werk kunnen vinden waarin ze met mensen aan de slag kunnen. Zo waren ze toch tevreden met de uitkomst.
Eigenaar koeriersbedrijf
Een jonge ondernemer had een klein koeriersbedrijfje en werkte als onderaannemer. Het schuldhulptraject waar we hem mee begeleidden duurde door verschillende oorzaken erg lang, maar de ondernemer in kwestie had gelukkig veel geduld. Uiteindelijk hebben we er via een vrijwilligersorganisatie voor kunnen zorgen dat hij ergens anders terechtkon als onderaannemer, tegen een beter tarief en betere voorwaarden. Hier was hij uiteindelijk veel beter op zijn plek en zeer tevreden over.