Deze site is een initiatief van VNO-NCW en MKB-Nederland

Ondernemen over de grens: de kracht van de handelsmissie

Denk jij erover om over de grens te gaan ondernemen? Dan kan een handelsmissie een goede springplank zijn. We spreken erover met Mirian Keuning. Mirian werkt bij VNO-NCW en MKB-Nederland als beleidssecretaris in het team Internationaal. Voor de regio’s China, de Golfregio en Afrika doet ze aan handelsbevordering. Dat wil zeggen dat ze ondernemers helpt om de juiste kennis, handvatten en motivatie op te doen voor internationaal ondernemen.

Nederland is door de eeuwen heen altijd al een echt handelsland geweest. Ook nu vormen import en export een belangrijk deel van onze economie. “In Nederland verdienen we maar liefst een derde van het bruto nationaal product (bnp) met handel over de grens”, vertelt Mirian. “Voor veel ondernemers in het mkb is Nederland een goede markt waar je begint, maar ook een klein land als je wilt groeien. Het is dan slim om over de grens te kijken. Misschien eerst in de omliggende landen, en wie weet erna ook in groeimarkten als Azië en Zuid-Amerika.”

Instrumenten die ondernemers helpen

Veel ondernemers zoeken zelf naar de markten en de kansen, maar ook de overheid heeft verschillende manieren om Nederlandse ondernemers te ondersteunen bij het verkennen van nieuwe markten. “Zo heeft de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) tientallen potjes”, stelt de beleidssecretaris. “Sommige subsidies zijn heel specifiek, bijvoorbeeld speciaal voor een specifieke sector. Andere zijn juist heel generiek, zoals een subsidie om pilotprojecten mee uit te voeren. Dit zijn een soort demonstratieprojecten waarmee je kunt onderzoeken of jouw product of dienst wel geschikt is voor een bepaalde buitenlandse markt.

Een ander belangrijk instrument is de handelsmissie. Er zijn veel verschillende missies, in verre landen, maar ook nét over de grens. “Zo gaan er regelmatig missies vanuit Oost-Nederland naar Duitsland. Er zijn ook missies onder leiding van ministers, zoals premier Rutte en minister Schreinemacher van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking. Zij ontmoeten de minister van hun post in een ander land, en nemen in hun kielzog een groep bedrijven mee.” Bij dit soort missies treden de voorzitters van VNO-NCW en MKB-Nederland op als zakelijk missieleider.

Waarom mee op handelsmissie?

Een groot voordeel van het deelnemen aan dit soort missies, is dat er veel deuren opengaan, doordat je op hoog niveau geïntroduceerd wordt. “Ook wordt de samenwerking tussen overheid en bedrijven gefaciliteerd. Wanneer bedrijven bijvoorbeeld tegen bepaalde knelpunten in een land aanlopen, kan dit wellicht verholpen worden door die bespreekbaar te maken. Bijvoorbeeld dat het zou helpen als sommige invoerrechten en regelgeving worden aangepast”, vertelt Mirian.

gloeilampTip: er zijn ook missievouchers beschikbaar, waarbij je korting krijgt op de prijs voor een handelsmissie.

Volgens Mirian zijn handelsmissies bijzonder geschikt voor bedrijven die nieuwe markten willen verkennen, of hun netwerk van distributeurs en klanten willen uitbreiden. “Een missie is op een heleboel momenten inzetbaar. Zowel bij de oriëntatie als bij het sluiten van een deal. Het kan helpen om contracten te sluiten in het bijzijn van een minister, omdat zakenpartners niet willen verzaken als een samenwerking op hoog niveau onder de aandacht is geweest.”

Onderzoek welk land bij jouw bedrijf past

Het kan lastig zijn om te bepalen in welk land jouw product of dienst het beste tot zijn recht komt. Nederlandse posten, ambassades en consulaten, kunnen je hierbij helpen. Zij weten precies waar behoefte aan is in bepaalde regio’s. “Het is voor bedrijven heel belangrijk om met deze posten te schakelen. Kijk bijvoorbeeld naar de Golfregio. Tijdens de wereldtentoonstelling in Dubai hebben we ons gericht op water, energy en food, en de link tussen deze drie. We hebben ons daarmee kunnen positioneren als superinnovatief land met mooie oplossingen. Volgende maand komt zelfs een delegatie uit Dubai naar Nederland om hier opvolging aan te geven”, vertelt Mirian.

Stel een concreet doel 

Als je de juiste markt eenmaal hebt gevonden, is het zaak om je goed te verdiepen in de cultuur en markt. “In vrijwel alle landen (zelfs in België), is het cultuurverschil met Nederland enorm. Je hebt daarom tijd en geld nodig voor een lange adem, dat is een ongeschreven regel.”

Mirian en haar team merken dat het voor bedrijven die meegaan op handelsmissie erg belangrijk is om duidelijke doelen te stellen. “Een deel van de missie bestaat uit matchmaking. Hoe concreter jij weet met wie je wilt spreken, des te makkelijker dat gaat.  Bepaal goed wat je mee terug naar huis wilt nemen, alles zit in de voorbereiding”

 

Door: Pauline, redactie Ondernemen.nl

Ondernemen over de grens: de kracht van de handelsmissie