1. Draai de rollen om
Ga zelf solliciteren bij je toekomstige werknemers. MTA Group vertelde over de kwaliteiten, de vooropleiding en de hobby’s (motorrijden, poolbiljart en barbecueën) van het bedrijf. Het effect? Ceo Robert Manders wordt nu zelfs op straat herkend!
2. Gebruik het netwerk van je medewerkers
Croonwolter&dros (elektrotechniek, werktuigbouw, automatisering) zet oud-voetballer en voetbalanalist Theo Janssen in als ‘monteurmakelaar’. Extern via allerlei kanalen; en intern, met een aanbrengbonus als tegenprestatie. Het leverde het bedrijf al 80 nieuwe monteurs op!
3. Bedenk speciale wervingscampagnes voor vrouwen
Stedin komt 500 monteurs tekort en creëerde een speciale ‘vrouwenklas’. Door in campagne-uitingen specifiek op vrouwen te richten, heeft Stedin het aantal vrouwelijke monteurs verdubbeld!
In dit uitgebreide artikel in Forum kun je meer lezen over deze inspirerende voorbeelden.