Deze site is een initiatief van VNO-NCW en MKB-Nederland

Waarom pensioen geen last minute boeking moet zijn

We spreken met Anton de Lugt, value proposition manager pensioen bij Allianz, over de risico’s die werkgevers lopen als ze te lang wachten met het Wtp-proof maken van hun pensioenregeling.

Last minute boeking

Anton vergelijkt het met een last minute boeking. Op het laatste moment een vakantie boeken klinkt aantrekkelijk: snel iets regelen en weinig gedoe. Maar je weet niet waar je eindigt: een locatie ver weg van het strand, een hotelkamer met kleine ramen of een resort waar je je niet thuis voelt. Zo is het ook met pensioen, legt hij uit. “Wachten lijkt misschien de makkelijkste oplossing, maar straks moet je misschien genoegen nemen met een regeling die niet past bij jouw organisatie. En het vervelende is ook dat je geconfronteerd kan worden met hogere kosten.” Zijn boodschap is daarom duidelijk: begin vandaag, voordat het te laat is. 

Pensioen als strategische arbeidsvoorwaarde 

Veel werkgevers zien pensioen nog als iets wat ‘gewoon goed geregeld’ moet zijn. Maar Anton ziet veel meer potentie. “Een pensioenregeling kan juist een krachtig instrument zijn in de strijd om talent,” vertelt hij.Het bied je de kans om je als werkgever te onderscheiden, zeker in een krappe arbeidsmarkt.”

Een goede regeling sluit aan bij de bedrijfscultuur, de leeftijdsopbouw van het personeel en het HR-beleid. Bovendien hebben werkgevers met een pensioenregeling bij een verzekeraar of premiepensioenregeling een belangrijke keuze te maken. Het voert te ver om hier diep op in te gaan, maar je hebt als werkgever de keuze om voor je bestaande werknemers de pensioenregeling te handhaven en een nieuwe regeling te starten voor nieuwe medewerkers óf je regelt voor al je medewerkers een pensioenregeling volgens de nieuwe wet.

“Tijdig starten betekent dat er ruimte is keuzes te maken die passen bij jouw organisatie én je medewerkers. Dat komt bij deze transitie heel nauw. En daarbij moet je optimaal gebruik kunnen maken van je pensioenadviseur. Je wilt je goed laten voorlichten over alle aspecten die belangrijk zijn bij de aanpassing van een belangrijke arbeidsvoorwaarde. Je kunt dan het verhaal zelf ook goed uitleggen en je medewerkers meenemen in de veranderingen.

Je merkt in de pensioentransitie dat dit soort aanpassingen namelijk tijd nodig hebben. Dat geldt zowel voor de aanpassing van de pensioenregeling in praktische zin als voor het creëren van begrip en draagvlak onder werknemers. Doe je dat niet zorgvuldig, dan wordt pensioen een gemiste kans in je arbeidsvoorwaardenpakket. En dat kan tot scheve gezichten leiden bij je medewerkers en voor jou als werkgever leiden tot structureel meer pensioenkosten. 

Het onherroepelijke scenario na 2027 

Werkgevers die niet op tijd in actie komen, krijgen vanaf 1 januari 2028 te maken met een voldongen feit, vanaf die datum moeten pensioenregelingen allemaal voldoen aan de nieuwe wet. “Na 31 december 2027 mogen er geen nieuwe medewerkers meer instromen in jouw oude regeling,” legt hij uit. De oude regeling gaat als het ware ‘dicht’.

Heb je op dat moment voor jouw nieuwe medewerkers nog géén pensioenregeling volgens de nieuwe wetgeving? Dan voldoet je pensioenregeling niet aan de wet en dat betekent dat de pensioenverzekeraar, welke dan ook, de regeling niet meer zal uitvoeren. Je hebt dan dus een toezegging aan je werknemers dat je pensioen voor ze opbouwt, maar dat pensioen wordt niet daadwerkelijk ergens opgebouwd. Dat betekent dus dat je de arbeidsrechtelijke afspraken die je met je werknemer hebt niet nakomt. De consequenties, zowel financieel als voor het vertrouwen van je werknemers in jou als werkgever, kunnen fors zijn.  

Het kan ook zo zijn dat de verzekeraar de pensioenregeling niet opzegt, maar in de voorwaarden heeft opgenomen dat in het uiterste geval de regeling ‘automatisch’ wordt aangepast. De kans is groot dat de manier waarop de verzekeraar dan de regeling inricht, niet is wat past bij jouw arbeidsvoorwaardelijke afspraken en begroting.  Omdat er geen tijd is om de regeling voor je nieuwe medewerkers te bespreken, zullen sommige verzekeraars ervoor kiezen om alle premies en risicodekkingen zo hoog als wettelijk mogelijk te maken. Dit doen ze zodat er niet het risico is dat werknemers er zonder hun instemming op achteruit gaan.  

Achteraf repareren is geen optie 

“Pensioen is een toezegging. Je kunt die toezegging niet zonder instemming van de werknemer en de verzekeraar terugwerkende kracht aanpassen,” zegt Anton. Zodra een pensioenverzekeraar je heeft overgezet naar een regeling met hogere premies en dekkingen dan passend zou zijn in jouw situatie als werkgever, zit je eraan vast. Premies zijn al gestort; je kunt niet achteraf verzoeken om minder premie te betalen. Straks komt er een golf aan werkgevers die allemaal op het laatste moment hulp zoeken,” voorspelt hij. “De capaciteit bij pensioenuitvoerders en adviseurs is beperkt, en het arbeidsvoorwaardentraject duurt vaak langer dan je denkt. Het is geen klus die je ‘even snel’ fikst.” 

Vertrouwen en draagvlak 

“Werkgevers die te laat beginnen horen straks veel gemopper van hun medewerkers. Dan denken ze: ‘Stom, stom, stom, was ik maar eerder begonnen.’ Dat heeft gevolgen. Niet alleen financieel, maar ook in vertrouwen en draagvlak. “Zeker bij veranderingen in arbeidsvoorwaarden is communicatie cruciaal. Als medewerkers zich overvallen voelen, dan tast dat het vertrouwen aan. En vertrouwen herstel je niet zomaar.”  

Begin vandaag 

Het is nu tijd om te beginnen. Wie wacht met het Wtp-proof maken van zijn pensioenregeling, neemt het risico op een standaardoplossing die niet past, teleurgestelde medewerkers, extra kosten en een verlies aan vertrouwen binnen de organisatie. 

Waarom pensioen geen last minute boeking moet zijn