Deze site is een initiatief van VNO-NCW en MKB-Nederland

'Wij maken Prinsjesdag mogelijk'

Hoe zorg je ervoor dat de Troonrede en de route met de Glazen Koets – de highlights van Prinsjesdag –  vlekkeloos verlopen? Deze ondernemers zorgen voor een spetterende audiovisuele weergave, het meest stijlvolle drukwerk en de chicste hoedjes.

Dankzij audiovisueel techniekbedrijf Bourgonje is de koning straks voor heel Nederland goed zichtbaar en hoorbaar vanuit de Koninklijke Schouwburg. ‘Via luidsprekers langs de route doen we live verslag van wie in welke koets komt langsrijden en kan men de troonrede beluisteren,’ vertelt directeur Fred Bourgonje.

Bloemen, goudfolie en een felle kleur

Organisatiebureau LUSTR mag de Koninklijke Schouwburg omtoveren tot een ‘nieuwe Ridderzaal’. Met zo’n zeventig man bouwt hoofdproducent Marcel Winckens anderhalve dag aan zijn ‘Prinsjesdagwereld’, compleet met tapijt op de vloer, bloemen en doeken aan de muur.

Ontwerpbureau Corps maakt sinds jaar en dag al het Prinsjesdagdrukwerk: de toegangskaarten, de parkeerkaarten en het programmaboekje. Directeur Marcel Bosch drukt het logo van de Staten-Generaal in goudfolie en in het lettertype ‘Collis’, een uniek Nederlands letterontwerp.

En natuurlijk: Prinsjesdag is niet compleet zonder hoedjes. Ook al wil ze geen namen noemen, hoedenontwerper Berry Rutjes maakt al jarenlang de bekende hoedjes die Prinsjesdag opfleuren. Nu alle coronaregels eindelijk zijn losgelaten en mensen gezellig bij elkaar komen op feestjes en partijen wil men weer iets uitbundigs. ‘Iets met een mooie bloem erop, of een felle kleur.’

'Wij maken Prinsjesdag mogelijk'