Deze site is een initiatief van VNO-NCW en MKB-Nederland
Conversie verbeteren: zo verkoop je meer online

Stel: je hebt wel bezoekers in je webshop of op je platformpagina's, maar daadwerkelijke verkoop blijft uit. Hoe kun je je conversie verbeteren? We zetten de stappen voor goede conversie en een aantal tools om conversie te verbeteren op een rijtje.

Product wordt veel bekeken, maar weinig verkocht

Wanneer je jouw pagina’s analyseert via tools als Google Analytics of interne tools van je online-verkoopplatform, kun je precies zien hoeveel bezoekers van een pagina over gaan tot een aankoop (een conversie). Wanneer dit aantal erg laag is, spreken we van een lage conversieratio. Dit is het aantal conversies gedeeld door het totaal aantal bezoekers op je pagina. Gelukkig kun je zelf stappen zetten om de conversieratio te verhogen.

Lage conversie kan namelijk liggen aan veel verschillende factoren, zoals:

  • Je productomschrijvingen, foto’s of video’s zijn niet aantrekkelijk genoeg
  • Bezoekers hebben een andere verwachting wanneer ze op de pagina komen
  • De levertijd is te lang of het retourbeleid is te streng, hierdoor gaan bezoekers liever naar een andere aanbieder
  • Je prijs is simpelweg te hoog

Klanten haken af in het betalingsproces

Het kan ook voorkomen dat je klant wel aanstalten maakt om een product te kopen, maar uiteindelijk stopt in het betalingsproces. Ontdek je dat dit vaker rond hetzelfde punt gebeurt? Dan kan het bijvoorbeeld zijn dat bezoekers het proces verwarrend vinden of andere betaalmethodes zoeken.

Tip: zorg ervoor dat klanten tijdens het bestelproces niet meer weg kunnen klikken via de navigatiebalk. Zo voorkom je dat ze verleid worden om niet door te gaan met de bestelling.

Hoe verbeter je een productpagina?

Wil jij meer conversie? Dan kun je natuurlijk je prijzen verlagen of een kortere levertijd afdwingen bij je vervoerder. Helaas heeft dit een behoorlijke impact op je omzet en kosten. Daarom is het slim om eerst aan de slag te gaan met het verbeteren van je productpagina’s. Deze tips helpen je op weg:

  • Betere teksten, foto’s en video’s
    Kijk kritisch naar je teksten, foto’s en video’s. Zijn ze overtuigend en professioneel genoeg? Om feedback te krijgen van je potentiële klanten, kun je bijvoorbeeld gebruik maken met een tool als Hotjar. Bezoekers krijgen dan een pop-up waarin je korte vragen kunt stellen. Ben je zelf geen content-held? Dan kun je overwegen om een expert in te huren.
  • Gebruik call-to-actions
    Goede call-to-actions kunnen je bezoeker overtuigen om verder te gaan in het bestelproces. Een knop met de naam “Plaats product in winkelmandje” is duidelijker en spreekt meer tot de verbeelding dan “Doorgaan”.
  • De verwachting waarmaken
    Zorg ervoor dat bezoekers met de juiste verwachting naar jouw productpagina gelokt worden door een realistische boodschap neer te zetten in je advertentiekanalen. Gebruik ook de juiste zoekwoorden om verkeer via zoekmachines de juiste indruk te geven.
  • Verzamel reviews
    Moedig tevreden klanten aan om reviews te schrijven en plaats deze bij je producten. Bezoekers hechten meer waarde aan de mening van andere consumenten dan aan jouw verkooppraatje. Platforms als Bol.com sturen hun bezoekers al automatisch een mail met deze vraag. Als verkoper profiteer je hiervan!

Ontdek wat werkt met A/B-testen

Heb je een webshop? Dan kun je ontzettend veel verschillende onderdelen van je pagina’s veranderen. Denk bijvoorbeeld aan het kleurgebruik, de indeling van je pagina’s en zelfs je prijs. Al deze aspecten kunnen invloed hebben op je conversie. 

Tip: Wist je dat online-verkoopplatforms zelf ook A/B-testen uitvoeren? Bijvoorbeeld met de indeling van de homepage, omschrijving van producten en kleurgebruik.

Het zou kunnen dat jouw klanten een sterke voorkeur hebben voor groene knoppen in plaats van rode. Dat kun je testen door middel van A/B-tests. Hierbij worden de bezoekers van je website zonder dat ze het merken in twee groepen verdeeld. De ene groep krijgt versie A te zien, de andere versie B. Na afloop van de test kun je precies zien welke variant de hoogste conversie oplevert.

Nu aan de slag voor meer online succes

  1. Kijk kritisch naar je eigen productpagina’s en vraag je bezoekers om feedback. Wat kan er nog verbeterd worden zodat meer mensen overgaan tot een aankoop?
  2. Vraag vanaf nu elke klant actief om feedback. Dat kan bijvoorbeeld door een paar dagen na verzending een mail te sturen met link naar de productpagina.
  3. Kies een tool om zelf je eerste A/B-test uit te voeren, bijvoorbeeld Google Optimize.