Let op: verkoop je via een online-verkoopplatform? Dan hoef je zelf geen betaalmethodes aan te bieden, dat gebeurt door het platform zelf.
Online betaalmethodes op een rij
Zoveel mensen, zoveel wensen. Er zijn veel verschillende betaalmethodes om uit te kiezen. Dit zijn de populairste betaalmethodes voor Nederlandse klanten:
iDEAL
Deze betaalmethode is een samenwerking van Nederlandse banken waarbij klanten in een aparte omgeving veilig bij hun eigen bank afrekenen. Het is met stip de populairste betaalmethode van Nederland. Goed om te weten: dit is een betaling vooraf. Je bent als webshop verplicht om ook een betaalmethode aan te bieden om achteraf te betalen.
Wanneer geschikt?
Vanwege de populariteit en het gebruiksgemak is het aan te raden om in ieder geval iDEAL aan te bieden, ongeacht je doelgroep of producttype
Achteraf betalen: Afterpay, Klarna en (digitale) acceptgiro’s
Met deze betaalmethodes betaalt je klant achteraf. Na de bestelling krijgt je klant per mail (Afterpay en digitale acceptgiro’s) of bij de bestelling (Klarna) een betaaloverzicht die binnen een bepaalde periode betaald moet worden. Wanneer de klant aangeeft te retourneren, vervalt de rekening. Bij Afterpay geldt een maximaal bestelbedrag, Klarna kan aankopen afkeuren op basis van adresgegevens en betaalgedrag.
Wanneer geschikt?
Verkoop je veel kleding? Dan zijn deze betaalmethodes extra geschikt voor jou. Deze worden namelijk relatief vaak retour gestuurd. Klanten vinden het daarom prettig om de mogelijkheid te hebben achteraf te betalen.
Creditcards en PayPal
Veel ondernemers bieden ook de mogelijkheid tot betalen met een creditcard aan. Het voordeel voor de klant is hierbij dat de producten vaak verzekerd zijn tegen schade, diefstal of vermissing. Dat geld wordt bij jou als verkoper teruggevorderd.
Qua klantbescherming is PayPal vergelijkbaar met creditcards. Wanneer een product niet aankomt of sterk afwijkt van de omschrijving op de website, vordert PayPal bij jou het geld terug.
Wanneer geschikt?
Consumenten waarderen deze betaalmethodes vooral bij dure producten, vanwege de aankoopbescherming. Denk hierbij aan televisies of smartphones.
Apple Pay
Een relatief nieuwe betaalmethode is Apple Pay. Hiermee kan je klant betalingen bevestigen door middel van gezichtsherkenning of een vingerafdruk. Het bedrag wordt dan automatisch afgeschreven van een gekoppelde credit- of debetkaart.
Wanneer geschikt?
Een nadeel van Apple Pay is dat alleen mensen met een Apple product hier gebruik van kunnen maken.
Betaalmethodes voor buitenlandse klanten
Wil je ook aan klanten in het buitenland verkopen? Over het algemeen vinden zij het prettig om met creditcard te kunnen betalen. Zo is de aankoop verzekerd. Houd ook rekening met de plaatselijke voorkeur. Zo is in Duitsland PayPal bijzonder populair. In België wordt juist veel gebruik gemaakt van Bancontact. Deze methode werkt op een vergelijkbare manier als iDEAL.
Betaaltermijnen bepalen
Wanneer je aanbiedt om je klanten achteraf te laten betalen, mag je zelf de betaaltermijn bepalen. Het is gebruikelijk om ongeveer twee weken aan te houden, maar je kunt ook een langere periode kiezen om je klant tegemoet te komen. Dat heeft uiteraard wel gevolgen voor je cashflow. Je kunt ook aanbieden om de betaaltermijn (eventueel tegen een kleine vergoeding) te verlengen.
Het is wel belangrijk dat je over je betaaltermijn duidelijk communiceert met de klant, zo ontstaan er geen misverstanden. Vermeld deze ook in je algemene voorwaarden.
Nu aan de slag voor meer online succes
- Bepaal wie jouw online doelgroep precies is. Alleen zo kun je goed inschatten welke betaalmethodes het meest geschikt zijn. Houd hierbij ook rekening met buitenlandse klanten.
- Houd er rekening mee dat je verplicht bent om achteraf betalen te faciliteren. Dat kan bijvoorbeeld met Klarna, Afterpay en (digitale) acceptgiro’s.
- Maak een selectie van betaalmethodes die passen bij jouw product. Achteraf betalen is bijvoorbeeld erg populair bij kleding, terwijl creditcards vaker gebruikt worden bij dure aankopen.