Logistiek: welke opties zijn er allemaal?
Onderschat het belang van logistiek niet, het vervoer van je producten is geen bijzaak. Klanten vinden het belangrijk dat ze hun aankoop op een prettige manier ontvangen. Als je online verkoopkanalen eenmaal live staan, kunnen de bestellingen langzaam binnen komen druppelen. Je hebt voor het vervoeren van producten de keuze uit vier verschillende opties:
- Zelf langsbrengen
De meest persoonlijke optie is het zelf langsbrengen van je producten. Hierbij heb je veel klantinteractie en kun je de bezorging een persoonlijk tintje geven. Houd er wel rekening mee dat deze optie erg tijdrovend is, zeker wanneer de klant aan de andere kant van het land woont.
- Per post opsturen
Verstuur je (nog) maar weinig pakketten? Dan kun je zelf producten inpakken en naar het postkantoor brengen.
- Vervoerder inschakelen
Wanneer je meer dan honderd pakketten per jaar verstuurt, kan het handiger zijn om een contract af te sluiten met een vervoerder. Deze partij haalt de pakketten op afgesproken tijden op en levert ze weer af bij je klant. Houd bij de keuze voor een vervoerder niet alleen rekening met de prijs. Een vervoerder die de volgende dag al kan leveren is heel wat waard.
- Laten regelen door een platform
Bij veel online platforms kun je het vervoer van je producten afnemen als dienst. Je profiteert dan van aantrekkelijke tarieven, vanwege het schaalvoordeel.
Rekening houden met retouren
Veel webshops kampen met het probleem dat klanten veel spullen terugsturen. Houd hier voldoende rekening mee. Wanneer je een contract hebt met een vervoerder, kun je deze inschakelen om het te retourneren product op te halen. Je kunt er ook voor kiezen om je klant zelf het product te laten opsturen, maar sommige consumenten vinden dit te veel werk.
Verkoop je via een platform? Bepaalde platforms regelen het ophalen en verwerken van retouren voor je.
Let op duurzaamheid
Volgens onderzoek door INRetail speelt duurzaamheid bij consumenten een steeds belangrijkere rol bij hun keuze voor producten. Het is dan ook slim om ook op het gebied van logistiek duurzame keuzes te maken, kies bijvoorbeeld een duurzame vervoerder.
Een andere optie is om je klant weer te laten betalen voor de verzending. Omdat klanten gewend zijn geraakt aan gratis verzending, is het belangrijk om dit goed te verwoorden. Noem het in dit geval βde mogelijkheid om de CO2 die vrijkomt bij het vervoer te compenserenβ. Dit bedrag doneer je vervolgens aan een goed doel.
Nu aan de slag voor meer online succes
- Wil je jouw producten zelf langsbrengen of opsturen? Dat is persoonlijk, maar ook tijdsintensief. Je kunt er ook voor kiezen om dit te laten regelen door een vervoerder of het online-verkoopplatform. Maak deze keuze voordat je jouw producten te koop zet.
- Denk er goed over na hoe je de retouren wilt regelen. Je kunt dit overlaten aan je klant, dat kost het minste geld. Uiteraard kun je dit ook uitbesteden aan de vervoerder (of in sommige gevallen het online-verkoopplatform).
- Onderzoek hoe je zo duurzaam mogelijk kunt vervoeren en communiceer daarover naar de klant. Dit is een kans om je te profileren als duurzame verkoper.