Advertentiekanalen voor webshops
Verkoop je jouw producten via een eigen webshop? Dan zijn er veel verschillende advertentiekanalen waar je gebruik van kunt maken om het verkeer naar je pagina een boost te geven. We zetten de twee belangrijkste voor je op een rij:
1. Promotie door middel van display advertising
Display advertenties zijn advertenties op de pagina’s van andere websites. Deze koop je in via bannernetwerken of uitgevers. Je kunt hierbij kiezen voor een aantrekkelijke afbeelding, filmpje of animatie. Zorg ervoor dat je banner een duidelijke call-to-action heeft, zodat de bezoeker weet wat hij of zij kan verwachten.
Er zijn twee soorten display advertenties:
- Premium display advertising
Hierbij koop je een positie bij een of meer specifieke website.
- Low CPM advertising
Hierbij heb je veel minder controle over waar je advertentie precies verschijnt. Deze optie is vaak goedkoper.
2. Google Shopping en Search Engine Advertising
Uiteraard bieden zoekmachines ook manieren om jouw producten in de kijker te spelen. Zo kun je bijvoorbeeld adverteren door middel van Search Engine Advertising (SEA). Jouw zoekresultaat komt daarmee bovenaan de felbegeerde eerste pagina. Om gebruik te maken van SEA, moet je van tevoren bepalen op welke zoekwoorden je gevonden wilt worden. Populaire zoekwoorden zijn duurder dan minder populaire. Je betaalt per click op de link.
Google Shopping is relatief nieuw in Nederland. Je kunt je product hiermee laten opnemen in de zoekresultaten onder het tabje ‘shopping’. Hiervoor heb je een Google Merchant Center-account nodig en een export van je productdatabase. Een groot verschil met Search Engine Advertising is dat je hiervoor niet hoeft te betalen.
Promotie op social media
Verkoop je via social media? Dan kun je gebruik maken van gerichte advertenties. Het voordeel hiervan is dat je precies kunt instellen welke doelgroep jouw post te zien krijgt. Wil je je bijvoorbeeld alleen richten op vrouwen tussen de 25 en 35 jaar, die interesse hebben in verzorgingsproducten? Of is het voor jou belangrijk om mensen vanaf 55 jaar uit de provincie Groningen te bereiken? Dit kun je precies instellen per post.
Voordat je de advertentie ‘live’ zet, zie je hoeveel mensen het product waarschijnlijk op hun tijdlijn krijgen. Zo krijg je alvast een idee van je potentiële bereik. Je betaalt vaak per click op de advertentie. Hier kun je vaak wel een maximum aan verbinden, zodat je kunt beperken hoeveel je uitgeeft.
Advertentiemogelijkheden online-verkoopplatform
Verkoop je via een online-verkoopplatform als bol.com, Amazon of Alibaba? Deze verkoopkanalen bieden speciale advertentieprogramma’s om jouw producten te promoten. Denk bijvoorbeeld aan banners op het platform en daarbuiten. Via deze weg komen klanten direct op jouw productpagina terecht.
Daarnaast kun je ervoor kiezen om producten extra te laten uitlichten. Hierdoor komen jouw producten bovenaan wanneer een klant de zoekfunctie van het platform gebruikt. Tot slot kun je ook via het platform adverteren op social media. Je profiteert dan van de vertrouwde naam van het platform.
Nu aan de slag voor meer online succes
- Onderzoek de mogelijkheden van display advertenties. Heb je een webshop? Dan benader je zelf aanbieders. Verkoop je op een platform? Dan kun je meteen starten met het advertentieprogramma en via deze weg display advertenties inkopen.
- Maak je gratis Google Merchant Center-account om en draai een export van je productdatabase. Zo kun je op eenvoudige wijze vindbaar worden in de Shopping-zoekresultaten van Google.
- Wil je een nieuwe doelgroep bereiken? Start een advertentiecampagne op social media! Je vindt deze optie op vrijwel ieder socialmediakanaal.