Deze site is een initiatief van VNO-NCW en MKB-Nederland
Meer verkopen via online platforms: zo doe je dat

Online platforms bieden veel kansen voor ondernemers, denk bijvoorbeeld aan lage opstartkosten en gebruiksvriendelijkheid. Waar moet je op letten wanneer je gaat verkopen via een online platform? Bekijk de handige checklist waarmee je jouw perfecte platform kiest.

Webshop of online platform?

Wanneer je online wilt gaan verkopen, heb je de keuze tussen verschillende verkoopkanalen. De belangrijkste twee zijn eigen webshops en online platforms.

Bij het runnen van een eigen webshop komt veel kijken. Je moet er bijvoorbeeld zelf voor zorgen dat potentiële klanten je website kunnen vinden en overgaan tot een aankoop. Dat wordt steeds lastiger, sinds de coronacrisis zijn namelijk veel meer bedrijven (deels) overgestapt naar online verkoop. De concurrentie is moordend.

Daarnaast moet je de technische achterkant van de webshop goed begrijpen en zo nodig een expert inhuren om te helpen bij eventuele problemen. Je zou niet de eerste ondernemer zijn met een gehackte webshop. Tot slot moet je zelf de juiste betaalmethodes uitkiezen en beschikbaar maken voor je webshops. Kortom, een arbeidsintensieve keuze. Daarom kiezen veel ondernemers liever voor online platforms als bol.com, Amazon of Alibaba.

Verkopen via een online platform

De keuze voor een online platform kan je in veel gevallen aardig wat geld en werk besparen. Je kunt meeliften op het verkeer van het platform zelf, waardoor je zonder extra geld uit te geven een groter bereik krijgt. Omdat je geen eigen website hoeft in te richten, heb je maar weinig technische kennis nodig. Zelfs de afhandeling van de betaling wordt voor je geregeld.

Houd er wel rekening mee dat je ook op platforms te maken krijgt met concurrentie. Je kunt zo’n platform namelijk het beste vergelijken met een markt waarbij klanten kunnen kiezen uit diverse aanbieders. De volgende tips helpen je om meer klanten te trekken dan je concurrent:

  • Zorg ervoor dat je opvalt, bijvoorbeeld met een aantrekkelijke naam en omschrijving voor je product. Deze zijn niet alleen beschrijvend, maar ook wervend. Maak reclame voor wat je verkoopt. 
  • Een scherpe prijs en een korte levertijd doen het altijd goed.
  • Voeg productdetails toe in de vorm van bullet-points. Dat is makkelijker te lezen.
  • Gebruik zoekwoorden in je teksten, zo word je beter gevonden door zoekmachines als Google.
  • Plaats tot slot mooie, duidelijke foto’s en video’s van je product, zodat je klant een goed beeld krijgt van wat hij koopt.

Hoe kies je het juiste online platform?

Er zijn veel verschillende online platforms om uit te kiezen. Deze checklist helpt je om het juiste platform voor jouw product te vinden:

  • Maak een keuze: lokaal of internationaal?
    Wanneer je besluit om te gaan verkopen via online platforms, kun je kiezen voor lokale partijen als en bol.com en Marktplaats, of voor internationale partijen als Amazon en Alibaba. Het voordeel van een lokale partij is dat levering en retouren minder geld kosten en relatief snel geregeld zijn. Bij eventuele problemen krijg je snel antwoord van een Nederlandse klantenservice. Wel heb je bij internationale partijen een groter potentieel publiek.
  • Kies ik voor een niche-platform?
    Waar de meeste platforms zich richten op een breed publiek, zijn er ook niche-platforms. Een voorbeeld hiervan is Etsy, hier worden vooral handgemaakte producten verkocht.
  • Hoe betaal ik voor het platform?
    De meeste online platforms werken met een provisie. Dit is meestal een percentage van wat je omzet. Deze prijs kan flink verschillen per platform, zorg dus dat je hier goed onderzoek naar doet.
  • Ga ik voor een vaste prijs of veiling?
    Er zijn ook platforms waarbij er niet met een vaste prijs per product wordt gewerkt, maar juist met een veiling. Dat kan bijvoorbeeld bij eBay. De bieder die de hoogste prijs noemt koopt het product.
  • Hoe compatibel is het platform met mijn voorraadsysteem?
    Sommige platforms hebben handige interfaces waarbij je jouw huidige voorraadsysteem kunt koppelen. Je hoeft daarbij niet meer handmatig in te voeren welk product (niet) op voorraad is, dat scheelt een hoop tijd.

Nu aan de slag voor meer online succes

  1. Kies het juiste platform op basis van de checklist hierboven. Uiteraard kun je er ook voor kiezen om later op meerdere platforms tegelijk te verkopen.
  2. Maak een verkoop-account aan op jouw platform naar keuze. Dit is de eerste stap naar online succes! Je hoeft hier niet voor te betalen.
  3. Maak zo aantrekkelijk mogelijke productpagina’s om je potentiële klanten te verleiden tot een aankoop.