Bepaal jouw corporate story
Sommige ondernemers nemen genoegen met eenmalige klanten. Toch leveren vaste klanten je op termijn een stuk meer op. Als je op zoek bent naar vaste klanten, moet je het niet alleen hebben van de prijs. Consumenten willen graag klant worden bij bedrijven die bij hen passen, daarom is het belangrijk om een goede merkbeleving neer te zetten. Hiervoor is het noodzakelijk dat je jouw corporate story helder op papier hebt:
- Waar sta je voor met je bedrijf, waarom doe je wat je doet?
- Hoe ben je ooit begonnen en waarom?
- Wat is jouw ondernemersverhaal?
De antwoorden op deze vragen helpen je om je merk meer te laten leven. Zet je corporate story op je website en gebruik het als basis voor al je marketinguitingen. Klanten zien je dan niet meer alleen als leverancier van spullen, maar als entiteit waar ze bij willen horen. Denk bijvoorbeeld aan merken als Apple en Nike. Consumenten kopen daar niet alleen omdat ze kwalitatieve producten maken voor een goede prijs, maar vooral ook om bij het merk te horen.
Storytelling als verkooptechniek
Veel succesvolle bedrijven hebben gemeen dat ze niet per se een product aanprijzen, maar juist een manier van leven: een droom. Dat is veel effectiever, aangezien consumenten meestal niet op zoek zijn naar meer producten, maar manieren om hun doelen te verwezenlijken. Probeer dus de volgende keer dat je iets probeert te verkopen in te spelen op het uiteindelijke doel van de klant.
Dat kan door middel van een verhaal dat je vertelt, dat wordt ook wel storytelling genoemd. Storytelling is een goede manier om het vertrouwen van je klant te winnen. Zo voelen zich meer verbonden met merk. Wil jij zelf aan de slag met deze techniek? Gebruik dan deze vier stappen:
- Bepaal de hoofdpersoon
De hoofdpersoon staat centraal in je verhaal. In principe kan iedereen de hoofdpersoon worden. Jijzelf, een medewerker, je klant of zelfs een beroemdheid. - Kies het doel van je hoofdpersoon
Wat wil je hoofdpersoon graag bereiken in dit verhaal? Een schone vloer misschien? Of juist een manier om handig schilderijen op te hangen. - Introduceer een conflict
Elk goed verhaal kent een conflict. Wat gaat er fout in dit verhaal? Probeer hierbij een emotie op te wekken bij je klant, zo zullen ze je verhaal en merk beter onthouden. - Eind goed, al goed
Rond je verhaal goed af door een oplossing te bieden voor het probleem. Toevallig bestaat die uit jouw product!
Marketingkanalen om je verhaal te vertellen
Nu je een goed verhaal hebt bedacht, is het tijd om dit verhaal met de wereld te delen. Dat kan via verschillende kanalen:
- Social media
Op social media heb je de kans om een directe relatie op te bouwen met je potentiële klant. Kies er bijvoorbeeld voor om je verhaal te vertellen door middel van foto’s en video’s.
- Blogs
Ben je meer een schrijver? Dan kun je ervoor kiezen om persoonlijke verhalen te delen op een blog. Je kunt een losse website voor je blog aanmaken, of je blog verwerken in je huidige website. Tip: gebruik ook eens de video-variant van de blog: de vlog.
- Gebruik je productomschrijvingen
Veel ondernemers gebruiken productomschrijvingen om hun producten relatief droog te beschrijven. Gebruik deze ruimte liever voor een verhaal over je product.
Nu aan de slag voor meer online succes
- Graaf in je geheugen en zet op papier waarom je ook alweer met je onderneming bent begonnen. Wat wil je bereiken en waarom?
- Gebruik de vier stappen uit dit artikel om een verhaal rondom je product te bedenken. Gebruik je creativiteit!
- Is je verhaal af? Kies dan een of meer kanalen om je verhaal onder de aandacht van je potentiële klanten te brengen.