Hoe bepaal je de juiste prijs?
Het kiezen van de juiste prijs is ontzettend belangrijk voor het succes van jouw product. Zo kan een hoge prijs zelfs leiden tot een uitstraling van luxe, terwijl een lage prijs je product ‘goedkoop’ laat aandoen. Bij het bepalen van je prijs moet je de balans vinden tussen de kosten, je marge en de grillen van de markt. Je kunt hierbij een handig rekenmodel aanhouden. De verkoopprijs staat namelijk gelijk aan:
- Netto inkoop/productieprijs
Hoeveel heb je zelf betaald voor de inkoop van je producten? Wanneer je de producten zelf maakt, reken je hier de kosten die je voor de productie gemaakt hebt. Trek hier de btw af, deze mag je namelijk aftrekken bij de aangifte omzetbelasting.
+
- Kosten
Onder kosten vallen bijvoorbeeld de hosting van een webshop of de commissie die je afdraagt aan een online-verkoopplatform.
+
- Marge
Hoeveel wil je zelf overhouden aan de verkoop van je product? Bepaal hiervoor een vast bedrag per product. Je kunt ook een vast percentage van de inkoopprijs rekenen.
+
- Btw
Uiteraard wil de Belastingdienst ook een graantje meepikken van jouw verkoop. Controleer van tevoren goed welk btw-percentage je moet rekenen. Standaard is 21%, maar voor sommige artikelen geldt het verlaagde percentage van 9% of zelfs 0%. Bereken de btw over de som van alle voorgaande bedragen.
Houd er rekening mee dat hier ook nog de verzendkosten bijkomen. Deze kun je verrekenen in je productprijs, of apart laten betalen door de klant. Verkoop je op verschillende kanalen (webshop en platform)? Dan moet de prijs inclusief verzendkosten die je op een platform betaalt gelijk zijn met de prijs die je op je webshop betaalt.
Let op: bepaal van tevoren of je de kosten voor retouren in rekening wilt brengen. Neem je die voor je eigen rekening (extra service) of laat je de klant betalen? De eerste optie kan bij sommige producten, zoals kleding, flink in de papieren lopen.
Rekenvoorbeeld: bepaal de juiste verkoopprijs
Benieuwd hoe dit er in de praktijk uitziet? Dit rekenvoorbeeld van een boekverkoper op een platform helpt je op weg:
- Netto inkoopprijs
€ 7,00 per boek
+
- Kosten
€ 3,39 aan commissie voor het online-verkoopplatform per boek
+
- Marge
€ 9,45 De boekverkoper wil 35% marge behalen op de inkoopprijs per boek.
+
- Btw
€ 1,16 per boek. Hierbij wordt uitgegaan van een btw-percentage van 9%. Boeken vallen namelijk onder het verlaagde btw-bedrag.
De verkoopprijs is: € 14,00.
Wat is de prijs van de concurrent?
Wanneer je online verkoopt, is het voor de klant nog eenvoudiger om jouw prijzen te vergelijken met die van de concurrent. Het is dan verleidelijk om daar altijd nèt een stukje onder te zitten. Natuurlijk is het goed om niet veel duurder te zijn dan andere partijen, maar het is niet altijd slim om hier een speerpunt van te maken.
Tip: houd rekening met de adviesprijs van de fabrikant
Voor je het weet ben je verwikkeld in een strijd om de bodemprijs. Je maakt dan misschien veel omzet, maar er valt weinig winst te behalen. Wees dus liever onderscheidend in je snelheid van levering, service en voorwaarden.
Sale! Wanneer geef je korting?
Iedereen houdt van koopjes, veel ondernemers geven daar dan ook graag gehoor aan. Een verlaagde prijs kan net het zetje zijn die een potentiële klant nodig had. Verkoop je vooral seizoensgebonden producten? Dan is het slim om aan het einde van je seizoen een uitverkoop te houden. Zo kun je de verkoopperiode nog iets verlengen en blijf je met minder voorraad zitten.
Je kunt ook werken met speciale kortingscodes, deze geef je weg tijdens een reclamecampagne, bijvoorbeeld op social media of in een tijdschrift. Een groot voordeel van kortingscodes is dat je precies kunt zien hoeveel mensen ze gebruikt hebben. Hieraan meet je het succes van je campagne.
Nu aan de slag voor meer online succes
- Maak een overzicht van alle kosten die je hebt per product, plus hoeveel je hieraan over wilt houden. Dit heb je nodig om de ideale productprijs te berekenen.
- Doe onderzoek naar de prijzen van je concurrenten. Een rondje langs de verschillende webshops en productpagina’s op platforms geeft je al een goed beeld.
- Bepaal per jaar wanneer (en of) je een uitverkoop wilt houden. Zo kun je daar al bij de inkoop rekening mee houden.