Deze site is een initiatief van VNO-NCW en MKB-Nederland

Duurzaam ondernemen: 5 take-aways van merken als bol en Tony’s Chocolonely

Wat is duurzaamheid, naast een containerbegrip? En start de vraag naar duurzamere artikelen met een duurzamer aanbod of is het andersom? Bezoekers van het luncht-event ‘Duurzame Doeners bij elkaar’ kwamen hier op donderdag 1 februari achter in het fulfilment center van bol.

Ondernemers waren van harte welkom om meer te leren over duurzaamheid. Het is voor bol een belangrijk thema waar meerdere initiatieven voor zijn opgezet. Ook zijn er voor het bedrijf nog veel kansen die ze kunnen pakken.

“Bij bol investeren we al in verpakkingen op maat om geen lucht meer te verzenden”, vertelt Director Network Development Robert Plender tijdens de introductie. “Maar we zetten er bijvoorbeeld ook op in om nog actiever duurzaamheidslabels te communiceren en zo onze klanten beter te informeren over duurzaam assortiment.”

Veel vraag, weinig aanbod

Later wordt verteld dat de vraag bij bol naar duurzame producten al heel groot is – en het aanbod op hun platform juist nog klein. Er ligt voor ondernemers dus een kans om juist met duurzame producten aan die vraag te voldoen.

“En we weten dat duurzaamheid een hygiënefactor zal worden; dat het echt verwacht wordt door de klant,” aldus Tamara Vlootman, Programma Manager Sustainable Platform & Local Economy bij bol. Daar zijn we nu nog niet. Dat blijkt wel uit de enorme groei van Chinese marketplaces die allesbehalve duurzame producten verkopen.

Interessante take-aways

Tijdens het event kwamen een aantal interessante take-aways naar voren van de sprekers:

  1. Bedenk wat je FOMP is: Fear of Missing Purpose

Waar sta je als bedrijf voor? Kun je daar een steengoed antwoord op geven? Bij die vraag heb je misschien de neiging om aan jezelf te denken, om een antwoord te geven dat naar binnen is gericht. Maar volgens spreker Ynzo van Zanten, voormalig Chief Evangelist Officer van Tony’s Chocolonely, is het juist de vraag hoe je als bedrijf andere levens zinvoller kunt maken: “Hoe draag jij bij aan het leven van je klanten en je werknemers? Hoe maak je het mooier en duurzamer?”

Bij Tony’s Chocolonely hebben ze daar werk van gemaakt. “We hebben het arbeidscontract bij Tony’s helemaal uitgepluisd en naar 1 a4 teruggebracht.” En was je in verwachting? Dan kon je rekenen op een babybonus van € 1.000. Noemde je je kind ook nog Tony? Een extra bonus lag voor je klaar.

  1. Durf anders te denken

Van Zanten moedigt aan om anders te denken. Zeker als het gaat om hoe je de nieuwe generatie aanspreekt: “Een mooi voorbeeld is het keuzevak Taylor Swift dat de Universiteit van Gent nu biedt.”

  1. Omarm artificial intelligence

Ook is het belangrijk om de kansen te omarmen die AI biedt. “Hopelijk halen we met AI veel bullshit uit bullshit jobs en is er daardoor juist meer ruimte voor sociale interactie.”

  1. Communicatie is key

Volgens Jochem Hes van verzorgingsmerk Naïf is het belangrijk om herkenbaar te maken dat je product duurzaam is. “Normale billendoekjes voor baby’s bevatten een hoop plastic. In onze communicatie geven we aan dat het gelijk staat aan 2 petflessen cola. Zo maken we het herkenbaar en concreet.” En zo wordt ook direct duidelijk waarom het product van Naïf – dat geen plastic bevat – dus écht een duurzamer alternatief is.

  1. Beperk je voorraden

Naast het product zelf, kun je ook veel processen rondom het product duurzamer inrichten. Kim Bakker van Soft Revolt geeft aan dat ze met pre-orders werken. “Dat is duurzamer, maar heeft ook het voordeel dat je als ondernemer niet met grote voorraden – en bijbehorende kosten – zit.”

Natuurlijk betekent dat wel dat klanten soms moeten wachten, en dat kan een negatief sentiment met zich meebrengen. “Daar hebben we de geduldkorting voor geïntroduceerd. Zo is het voor onze klanten juist iets positiefs geworden.”

Over Duurzame Doeners Dichtbij

Het lunch-event ‘Duurzame Doeners bij elkaar’ is onderdeel van de campagne ‘Duurzame Doeners Dichtbij. MKB-Nederland en bol slaan hiermee de handen ineen om ondernemers te helpen online meer succes te behalen, met oog voor de planeet. Dat doen we niet alleen met een event, maar ook met verdiepende artikelen, handige checklists én ervaringsverhalen van duurzame voorlopers. Laat je inspireren, informeren en ontdek hoe je business groener kan groeien.

Duurzaam ondernemen: 5 take-aways van merken als bol en Tony’s Chocolonely