Het mkb doet veel terug voor de samenleving. Zo dragen middelgrote bedrijven jaarlijks voor ruim 1,5 miljard euro bij aan het lokale verenigingsleven en maatschappelijke initiatieven. Ook ondersteunen ondernemers hun medewerkers bij financiële problemen en mantelzorg en zien ze hun rol in de samenleving als groter dan puur economisch.
Dit blijkt uit onderzoek naar de maatschappelijke waarde van het mkb, dat MKB-Nederland heeft laten uitvoeren in het kader van de Dag van de Ondernemer.
Andere prioriteiten en activiteiten
In het onderzoek geeft een ruime meerderheid (64%) van de ondernemers aan dat hun bedrijf een grotere rol in de samenleving vervult dan puur economisch en andere prioriteiten en activiteiten heeft dan alleen ‘geld verdienen’.
Zo zet 69% zich actief in voor de leefbaarheid, veiligheid en sociale samenhang van de lokale gemeenschap en doet de overgrote meerderheid (74%) aan het sponsoren van maatschappelijke organisaties en/of maatschappelijke activiteiten in de regio. Denk aan sportclubs, culturele organisaties en scholen tot zorginstellingen, voedselbanken en buurthuizen.
Ondernemers steken veel geld in het lokale verenigingsleven en maatschappelijke initiatieven. Opgeteld bijna 5.000 euro per bedrijf per jaar. Voor het totale mkb gaat het op jaarbasis om ruim 1,5 miljard euro.
Betrokkenheid bij hun directe omgeving
Benieuwd naar de redenen waarom ondernemers dit doen? Ze noemen voornamelijk de betrokkenheid bij hun directe omgeving, de leefbaarheid en ‘iets willen terug doen voor de samenleving’. Niet zo gek dus dat 60% het liefst zo veel mogelijk producten en diensten lokaal inkoopt. Zo zorgen ondernemers meteen ook voor elkaar.
Lees ook: Ondernemers verwachten hogere kosten en meer eisen en regels
Hulp bij financiële problemen en mantelzorg
Het onderzoek laat zien dat het mkb van groot belang is voor de regionale en lokale werkgelegenheid. Bij ruim de helft van de bedrijven woont meer dan driekwart van de medewerkers binnen een straal van 15 kilometer.
De zorg en betrokkenheid die ondernemers voelen bij hun directe omgeving, voelen ze ook voor het welzijn en de ontwikkeling van hun eigen mensen. Zo betaalt bijna 70% de kosten van cursussen en studies en biedt 63% de mogelijkheid om die onder werktijd te volgen.
Daarnaast biedt 40% van de mkb-bedrijven medewerkers hulp bij financiële problemen en stelt werktijd beschikbaar voor het verrichten van mantelzorg.
Veel aandacht voor verschillende doelgroepen
Het mkb draagt maatschappelijk ook bij door jongeren op te leiden en mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een kans te geven. Dat eerste doen ondernemers massaal: het afgelopen jaar hadden mkb-bedrijven gemiddeld allemaal een stage- of leerwerkplek voor jonge mensen.
Ruim 1 op de 5 ondernemers heeft momenteel mensen met een afstand op de arbeidsmarkt in dienst. Bijna een kwart heeft dat nu niet, maar de afgelopen 2 jaar wel gehad.
De verkiezingen
‘’Het gaat in de aanloop naar de verkiezingen veel over bestaanszekerheid. Ondernemers zijn op dat punt onmisbaar en dragen daar op alle mogelijke manieren aan bij’’, reageert voorzitter Jacco Vonhof van MKB-Nederland op het onderzoek.
Volgens Vonhof onderstrepen de uitkomsten dat ondernemers het goede doen voor hun medewerkers en hun omgeving. ‘’Wat de politiek probeert af te dwingen met steeds complexere wet- en regelgeving, doen ondernemers in de praktijk gewoon zelf.’’
Ook als het gaat om bestaanszekerheid. ‘’Bestaanszekerheid gaat om meer dan alleen inkomen. Het gaat er ook om dat kinderen uit armere gezinnen kunnen sporten, dat jongeren worden opgeleid en begeleid naar werk, dat er in kleine kernen nog winkels zijn voor de eerste levensbehoeften en waar ouderen elkaar kunnen treffen. Het zijn ondernemers die daarvoor zorgen.’’
Lees ook: Dit zijn de standpunten voor ondernemers