Deze site is een initiatief van VNO-NCW en MKB-Nederland

Elektrisch rijden: 4 grote trends voor ondernemers

De overheid verwacht dat het aantal elektrische auto’s in 2030 zal toenemen naar 1,9 miljoen stuks. Ook ondernemers schaffen steeds vaker elektrische bedrijfswagens aan, vrijwillig of vanwege aankomende wetgeving. In dit artikel vertelt Erik Slaaf van ING meer over elektrisch rijden en de 4 grootste trends voor ondernemers.

In het kort:


Elk voertuig heeft een eigen dynamiek

Volgens Erik Slaaf, Sector Banker Transport, Logistics en & Mobility van ING, is er een groot verschil tussen het elektrificeren van personenauto’s, bestelbussen en vrachtwagens. “Er wordt nog wel eens gedacht dat je een personenwagen op dezelfde manier kan elektrificeren als een vrachtwagen”, vertelt hij. “Het is echter niet met elkaar te vergelijken. Een zware vrachtwagen trekt veel meer stroom uit een laadpaal dan een auto of bestelwagen en zal over het algemeen langere afstanden afleggen. Elk soort voertuig heeft daarom een eigen dynamiek en transitiepad.”

Daarnaast zijn er veel verschillen in oplaadinfrastructuur. “Mensen die privé een elektrische auto rijden, hebben meestal wel een laadpunt voor de deur. Zij kunnen thuis opladen en zijn vrijwel verzekerd van een volle accu. Maar het wordt een ander verhaal voor bedrijfswagens die steden in- en uitrijden en je tussendoor moet opladen. Je kunt bij de elektrificatie van voertuigen daarom niet op eenzelfde manier denken.”

Om welk voertuig het ook gaat, de transitie naar elektrisch is in volle gang. Hieronder vind je een overzicht van de 4 grootste trends volgens ING.

 


Trend 1: elektrische busjes worden voordeliger

Elektrische busjes zijn nog prijzig, maar steeds voordeliger. “Sterker nog: vanaf volgend jaar zijn de prijzen gemiddeld genomen vergelijkbaar met een dieselbusje”, aldus Erik. “Zelfs als je rekening houdt met de motorrijtuigenbelasting die je vanaf 2025 betaalt over elektrische voertuigen. Dit komt onder andere door het verdwijnen van de bpm-vrijstelling voor nieuwe dieselbusjes. Hierdoor kunnen deze voertuigen vanaf volgend jaar 50% duurder worden in de aanschaf. Dat zou mogelijk zo’n 12.500 euro zijn.”

“Daarnaast is er nu nog de Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s van maximaal 5.000 euro”, vervolgt hij. “Deze vervalt wel vanaf 2025, maar zelfs dan is het voordeliger om elektrisch te rijden. De 5.000 euro verlies weegt namelijk niet op tegen de hogere bpm-kosten.”

Tot slot: een elektrisch busje is misschien duurder, maar de energie is wel weer goedkoper. Als je maar genoeg rijdt. Check dus van tevoren of het aanschaffen van een elektrische bestelbus voordelig is. ”’Wanneer je genoeg kilometers maakt, zal je merken dat je de kostprijs van je dienstverlening lager kunt houden dan bij een dieselbusje. Het is dan eigenlijk een no-brainer om elektrisch te gaan rijden.”

Overzicht regelingen diesel- en elektrische busjes

Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s Bpm-vrijstelling Motorrijtuigen­belasting
Dieselbusje Nee Tot 1 januari 2025 Ja
Elektrisch busje Tot 1 januari 2025 Ja Vanaf 1 januari 2025

 


Trend 2: elektrisch rijden is vaak de enige optie voor de zakelijke rijder

Duurzame mobiliteit wordt een steeds grotere trend in het bedrijfsleven. Sterker nog: bij sommige werkgevers is het leasen van een elektrische auto de enige optie voor de zakelijke rijder. Op deze manier verminderen bedrijven de CO2-uitstoot van het woon-werkverkeer van hun medewerkers. Voor bedrijven met 100 werknemers of meer wordt dit zelfs verplicht, dankzij de CO2-registratieplicht die geldt vanaf volgend jaar. Zij gaan vanaf dat moment jaarlijks rapporteren over de CO2-uitstoot van hun medewerkers.

“Wat je verder ziet, is dat een zakelijk leasecontract vaak een secundaire arbeidsvoorwaarde is, aldus Erik. “Dit komt mede door de krappe arbeidsmarkt. Hierdoor stijgt automatisch ook het aandeel elektrische auto’s die werknemers zakelijk leasen.”

Een fiscaal voordeel: de bijtelling van een elektrische auto is minder hoog dan bij brandstofauto’s. Namelijk 16 procent tot een cataloguswaarde van 30.000 euro. Volgend jaar schuift de bijtelling wel omhoog naar 17 procent. In 2026 zal het percentage uitkomen op 22 procent, gelijk aan de huidige bijtelling van brandstofauto’s.

 


Trend 3: de elektrificatie van bussen- en wagenparken zet door

De elektrificatie van het wagenpark gaat snel, zeker in vergelijking met andere Europese landen. Dit komt omdat Nederland grote ambities heeft op het gebied van CO2-reductie. Zo zouden alle nieuw verkochte auto’s al in 2030 uitstootvrij moeten zijn. Voor Europa is dit afgesproken vanaf 2035.

“Ik verwacht dat grote bedrijven met veel busjes, zoals koeriersbedrijven, voor een goede aansluiting zorgen bij hun distributiecentra”, zegt Erik. “Zij hebben het voordeel dat een groot aantal busjes opgeladen moet worden. Hierdoor hebben zij waarschijnlijk ook de capaciteit om een goede inrichting te maken voor het opladen.”

Hij vervolgt: “Voor lokale bedrijven met slechts een paar busjes, is het een heel ander verhaal. Vooral als zij hun bedrijfswagens voor hun huis hebben staan, zonder de mogelijkheid om zelf op te laden. Ik ben benieuwd hoe dit soort bedrijven de overstap kunnen maken naar elektrisch.”

 


Trend 4: Vrachtwagens die door steden rijden, worden als eerste geëlektrificeerd

Vanaf 2025 mogen gemeenten zero-emissiezones instellen: gebieden waar geen vervuilende busjes en vrachtwagens meer mogen rijden. Hierdoor zullen vrachtwagens die door steden rijden eerder elektrificeren dan vrachtwagens buiten de stad, verwacht Erik. Er zitten wel wat haken en ogen aan deze transitie.

“Bij elektrische vrachtwagens zijn er een aantal factoren die de beslissing van een ondernemer beïnvloeden. De eerste is beschikbaarheid. Omdat er momenteel meer vraag is naar elektrische vrachtwagens dan aanbod, bestaat de kans dat je niet genoeg wagens kunt bestellen. Ook moet je je afvragen of ze genoeg kilometers kunnen maken. Gelukkig zie je wel dat de actieradius van vrachtwagens toeneemt: van zo’n 200 kilometer naar inmiddels 500 kilometer.”

“Een ander belangrijk aspect is betrouwbaarheid. Kan je de vrachtwagens 24 uur per dag inzetten? En mocht er een storing zijn, rijden ze dan snel genoeg weer op de weg? Omdat het probleem waarschijnlijk in de software zit, duurt de reparatie vaak dagen in plaats van uren. Dit kan een ondernemer duur komen te staan.”

“Over geld gesproken: elektrische vrachtwagens zijn zo’n 3,5 keer duurder dan de diesel variant. Als ondernemer moet je dus rekening houden met hoge kosten als je de overstap wilt maken naar elektrisch.”

 


De gevolgen van het overbelaste stroomnet

Een andere uitdaging voor ondernemers die willen elektrificeren is het overbelaste stroomnet. Nederland zit midden in een energietransitie: fossiele brandstoffen worden steeds meer ingeruild voor hernieuwbare energie, zoals windenergie, en op grote schaal vindt verduurzaming plaats. Helaas is ons stroomnet hier niet op gemaakt, waardoor netcongestie ontstaat.

“Voor ondernemers kan het overbelaste stroomnet grote gevolgen hebben”, aldus Erik. ‘‘Je krijgt misschien geen aansluiting voor laadpalen. Of je aansluiting blijkt niet sterk genoeg, waardoor het niet lukt om je elektrische wagens voldoende op te laden.”

Vooral voor vrachtwagens – die veel stroom vragen – levert dit grote problemen op. “Als je meer dan twee à drie elektrische vrachtwagens nodig hebt, is een verzwaarde aansluiting nodig”, vertelde Rob Aarse van de Transport- en Logistiekbranche in een eerder interview aan Ondernemen.nl. “Met het oog op netcongestie kunnen bedrijven met vrachtwagens niet makkelijker elektrificeren.” Zijn branche pleit dan ook voor hulp van de overheid.

Erik adviseert ondernemers om te denken in oplossingen. ‘‘Je zou kunnen kijken of de inzet van een stationaire batterij een oplossing biedt, of dat je samen met andere ondernemers een laadplein kunt neerzetten op je industrieterrein. Wees vooral creatief.”

 


Elektrisch rijden: een stappenplan voor ondernemers

Wat als je de overstap wilt maken naar elektrisch rijden? Hoe pak je de transitie aan – en waar liggen de uitdagingen? Erik deelt een praktisch stappenplan.

Stap 1

“Ook al is wetgeving nog ver weg, begin nu”, zegt Erik. “Je moet namelijk genoeg tijd nemen om ervaring op te bouwen en zo ook bedrijfsprocessen aan te passen. Schaf daarom nu al een elektrische wagen aan en gebruik deze als proefexemplaar. Je loopt liever nu tegen uitdagingen aan dan wanneer je zo’n 20 à 30 wagens hebt aangeschaft.”

Stap 2

“Stap 2 is ervaring opdoen met je klanten. Maak een businesscase door samen te werken met een klant. Onderzoek hoe en met welke route je jouw producten of diensten kunt leveren, zonder dat je hiervoor vervuilende gassen uitstoot. Dit vraagt ook om aanpassingsvermogen van de klant. Zo kunnen jullie bijvoorbeeld afspreken dat je klant een oplaadpunt voor vrachtwagens op zijn terrein zet, zodat jij daar tussendoor kunt opladen of buiten de spitsuren mag leveren.”

Stap 3

“Daarna, als derde stap, is het de uitdaging om je hele businessmodel elektrisch te maken”, vervolgt Erik. “Zo ben je voorbereid op het moment dat elektrisch rijden de norm is.”

 


Laatste handige tips

“Vergeet ook niet om vooruit te kijken, al voordat je überhaupt een elektrische wagen aanschaft”, vertelt Erik. “Kijk naar welke wetgeving op je afkomt en onderzoek daarna of je voldoende stroom beschikbaar hebt om je vloot te verduurzamen. Zo niet, vraag dan snel een verhoogde netaansluiting aan.”

“Plan ook vooruit. Niet de komende 2 jaren maar juist op de lange termijn. Bedenk wat je wilt gaan doen en hoe jouw weg daar naartoe eruitziet. Kan je de opschaling van één naar meerdere elektrische wagens bijvoorbeeld goed financieren? Dit zijn essentiële dingen die je als ondernemer inzichtelijk moet maken. Alleen zo kun je met jouw bedrijf efficiënt de overstap maken naar elektrisch.”

Beeld: iStock

Elektrisch rijden: 4 grote trends voor ondernemers