Deze site is een initiatief van VNO-NCW en MKB-Nederland

Bereid je voor op de toekomst van online verkopen via marktplaatsen: 'Zorg dat jij niet te kopiëren bent'

Hoe bouw je als ondernemer een duurzame online verkoopstrategie via marktplaatsen? Neem een voorbeeld aan ondernemers in Azië, zegt platform- en China-expert John Lin. “China geeft een kijkje in de toekomst.”

John Lin is te gast in Online meer verkopen – de podcast. Hij vertelt over de laatste trends op het gebied van marktplaatsen en geeft tips om je voordeel te doen met die inzichten. Luister de podcast en laat je inspireren!

Nederlandse ondernemers kunnen veel leren van hun Chinese concurrenten, vertelt John Lin. Hij is China-expert en Lead Ecosystem Developer bij bol.com. “Chinese marktplaatsen lopen technologisch een jaar of tien vooruit op de Westerse wereld”, vertelt hij. “Hoe zijn die Chinezen in zo’n korte tijd zo hard vooruit gegaan? Wat missen wij, wat zien we niet? Dat fascineert mij.”

China, platformen en guanxi

Lin is Nederlander van Chinese afkomst en hij gaat regelmatig op reis naar het Oost-Aziatische land. Hij is op de hoogte van de laatste trends en kan vertellen wat ons in Europa te wachten staat. “China is voorloper op het gebied van ondernemen via platformen”, vertelt hij. “In China doen ze eigenlijk alles op een platform-manier en dit heeft met cultuur te maken.”

In China is het concept ‘guanxi’ ontzettend belangrijk, legt hij uit. Guanxi kun je vertalen als ‘netwerken’. “Het heeft een heel diepe betekenis”, vertelt Lin. “Het gaat over het bouwen van sterke relaties. Het betekent bijvoorbeeld dat als ik iemand help, hij bij mij in het krijt staat. Het gaat zelfs zover dat onze kinderen elkaar ook moeten helpen.”

Meer groeien door samenwerking en automatisering

Chinezen werken continu aan relaties en netwerken, vertelt hij. “Zo zijn ze opgevoed en dit zie je ook terug in de zakenwereld. Dit principe geeft Chinezen een voordeel. Terwijl wij in Europa alles het liefst zelf regelen, weten zij dat je het niet allemaal alleen hoeft te doen. Samenwerken, automatiseren en verbinding zoeken via platformen is normaal.”

Platformen groeien dan ook fors in China. Zo vervoert taxi-app DiDi in China dagelijks meer personen dan Uber wereldwijd, vertelt Lin. “Bovendien groeien allerlei platformen naar elkaar toe. De scheidslijnen tussen streamingdiensten, social media, gaming en e-commerce vervagen. Dat biedt volop kansen voor ondernemers.”

Als een influencer een product laat zien in een video, kan een consument dit artikel met één druk op de knop aanschaffen. Chinezen doen dat ook, zegt Lin. “Zij zijn ontvankelijker voor aanbevelingen, terwijl wij in het Westen eerder influencer-moe zijn.”

Grenzen vervagen

Toch ziet hij ook in Europa de grenzen vervagen tussen verschillende online kanalen. “Klanten willen dat alles makkelijker, goedkoper en sneller gaat, dat is universeel”, zegt Lin. “Die vervaging van grenzen past daarbij. Je ziet nu al dat social media en platformen ook in Nederland naar elkaar toegroeien. Bol.com werkt aan social advertising, en via Facebook en Instagram kun je content steeds makkelijker koppelen aan webshops en marktplaatsen.”

Volgens Lin is dat goed nieuws voor ondernemers. “Je krijgt meer inzicht in je eindklant en je kunt die klant makkelijker bereiken”, zegt hij. “In China spelen ze extreem goed in op trends omdat ze zoveel weten van consumenten. Zo zie je in het koekjesschap wel 30 smaken Oreo’s, allemaal ontwikkeld op basis van klantdata.”

Gericht adverteren

Ondernemers die zich verdiepen in klantdata en die kennis gebruiken om gericht te adverteren, worden succesvol, denkt Lin. “Als jij alleen maar doorverkoopt en enkel concurreert op prijs, ga je het niet redden. Wie groot wil worden op marktplaatsen, moet iets doen wat moeilijk te kopiëren is.”

Dat begint met automatiseren en uitbesteden van processen, zegt Lin. “Voor een paar euro kun je via platformen jouw administratie uitbesteden. De tijd die je bespaart kun je gebruiken om je te focussen op zaken die jou uniek maken, zoals je product en de marketing. Je hebt meer ruimte om je te verdiepen in de data die je uit platformen kunt halen.”

Voeg waarde toe en bouw een merk

Ook als jij niet zelf produceert, kun je een merk bouwen. “Maak jezelf uniek door waarde toe te voegen”, zegt hij. “Pas het product zo aan, dat jij nog beter de klantbehoefte vervult. Denk daarbij ook aan verpakking en klantenservice.”

Verkoop je via marktplaatsen? Maak dan ook gebruik van social media, adviseert Lin. “Je kunt die goed gebruiken om een relatie met je klant op te bouwen. Social media en marktplaatsen zijn een goede combinatie, die platformen groeien steeds meer naar elkaar toe. Experimenteer daar dus mee als ondernemer. Dozen schuiven kan iedereen, maak jezelf uniek.”

Wil jij meer online verkopen via marktplaatsen? Volg de tips van John Lin:

  1. Besteed taken uit en automatiseer. “Je bent als ondernemer veel tijd kwijt aan zaken als verzending en belastingaangifte. Partijen als bol.com en Shopify hebben allerlei ‘apps en diensten’ die jouw leven makkelijker maken. Via software kun je bijvoorbeeld je administratie automatiseren, zodat je meer tijd hebt om je te richten op de groei van je bedrijf.”
  2. Kies platformen op basis van je doelgroep. “Elk kanaal heeft zijn eigen doelgroep. Met TikTok bereik je bijvoorbeeld de jonge generatie, op Facebook oudere consumenten. Met bol.com richt je je op Nederland en België, via Amazon kun je internationaal verkopen. Experimenteer en leer wat werkt voor jouw aanbod.”
  3. Verdiep je in de data. “Via platformen ontdek je online trends binnen jouw doelgroep. Daar kun je op allerlei manieren op inspelen. Denk niet alleen aan je product, maar ook aan je verpakking, marketing en service.”
  4. Combineer marktplaatsen en social media om een merk te bouwen. “In China zie je dat ondernemers sneller groeien doordat diverse netwerken met elkaar verbonden raken.”
  5. Zorg dat jij niet te kopiëren bent. “Ontdek welk probleem jouw klant heeft en bied daar een oplossing voor. Doe meer dan standaardproducten doorverkopen, voeg waarde toe als ondernemer.”

Wil je meer tips en tricks om te groeien via marktplaatsen? Bekijk hier 6 tips om te groeien op platformen. 

Als ondernemer weet je dat vernieuwen cruciaal is om te groeien. De campagne ‘Boost je online business’ helpt jou de volgende stap te bepalen. Nog niet aangemeld? Klik dan hier en meld je kosteloos aan en ontdek de volgende stap voor jouw online business.

Bereid je voor op de toekomst van online verkopen via marktplaatsen: 'Zorg dat jij niet te kopiëren bent'