Deze site is een initiatief van VNO-NCW en MKB-Nederland

Conversie verbeteren: zo verkoop je meer online

Er zijn genoeg bezoekers in je webshop of op je platformpagina’s, maar daadwerkelijke verkoop blijft uit. Hoe kun je zorgen dat zij tot koop overgaan? Anders gezegd: hoe verbeter je je conversie? 

Product wordt veel bekeken, maar weinig verkocht

Met Google Analytics of andere tools voor e-commerce analytics kun je zien hoeveel bezoekers er op jouw webshop terecht komen. Je ziet precies op welke pagina’s ze binnenkomen en hoeveel potentiële klanten daadwerkelijk een aankoop doen. Als bezoekers overgaan tot aankoop, heet dat ‘conversie’. Het percentage bezoekers dat tot een transactie overgaat is de ‘conversieratio’. Je wilt het liefst dat dit percentage zo hoog mogelijk is.

Een lage conversie kan meerdere oorzaken hebben, zoals:

  • Je productomschrijvingen, foto’s of video’s zijn niet aantrekkelijk genoeg
  • Bezoekers komen met verkeerde verwachtingen op je pagina terecht, ze vinden niet wat ze zoeken
  • De levertijd is te lang of het retourbeleid is te streng
  • Je prijzen of verzendkosten zijn te hoog

Klanten haken af in het betalingsproces

Potentiële klanten kunnen ook afhaken tijdens het bestel- of betalingsproces. Een klant maakt dan wel aanstalten om een product te kopen, maar loopt vast. Zoek dus uit op welk punt de meeste klanten afhaken. Het kan bijvoorbeeld zo zijn dat bezoekers je aankoopproces verwarrend vinden of dat de betaalmethode niet werkt voor veel klanten.

Tip: Zorg dat klanten tijdens het bestelproces niet meer weg kunnen klikken via de navigatiebalk.

Hoe verbeter je een productpagina?

Je kunt allerlei stappen zetten om je conversieratio te verhogen. Je kunt bijvoorbeeld je prijzen verlagen of een kortere levertijd afdwingen bij je vervoerder. Helaas heeft dit een behoorlijke impact op je omzet en kosten. Daarom is het slim om eerst aan de slag te gaan met het verbeteren van je productpagina’s. Deze tips helpen je op weg:

  • Betere teksten, foto’s en video’s
    Kijk kritisch naar je teksten, foto’s en video’s. Zijn ze overtuigend en professioneel genoeg? Als je zelf niet zo goed bent in teksten schrijven of foto’s maken, overweeg dan een expert in te huren.
  • Gebruik calls-to-action
    Goede calls-to-action (CTA) kunnen je bezoeker overtuigen om verder te gaan in het bestelproces. Een CTA is een knop, tekst of plaatje waarmee je je bezoeker tot actie aanzet. Het is concreet en duidelijk. Zo is een knop met de naam “Plaats product in winkelmandje” bijvoorbeeld overtuigender dan “Doorgaan”.
  • Geschikt voor mobiel
    Zorg dat je website niet alleen goed werkt op de pc, maar ook op mobiel. Afhankelijk van de sector waarin je actief bent en je doelgroep, zal zo’n 50-80% van je bezoekers jouw webshop openen op een smartphone of tablet.
  • Verbeter je laadtijd
    Bezoekers zijn ongeduldig en klikken weg als een webshop te traag laadt. Je kunt je website-snelheid testen met bijvoorbeeld PageSpeed Insights van Google. Je krijgt dan meteen een overzicht met tips om je laadtijd te verbeteren.
  • Maak verwachtingen waar
    Zorg ervoor dat bezoekers met de juiste verwachting naar jouw productpagina gelokt worden door een realistische boodschap neer te zetten in je advertentiekanalen. Gebruik ook de juiste zoekwoorden om verkeer via zoekmachines de juiste indruk te geven.
  • Verzamel reviews
    Moedig tevreden klanten aan om reviews te schrijven en plaats deze bij je producten. Bezoekers hechten meer waarde aan de mening van andere consumenten dan aan jouw verkooppraatje. Platforms als bol.com sturen hun bezoekers al automatisch een mail met deze vraag.
  • Wees toegankelijk
    Miljoenen Nederlanders hebben moeite om gebruik maken van webshops, bijvoorbeeld omdat ze slechtziend zijn of omdat ze geen muis kunnen bedienen. Zorg dus dat jouw webshop ook voor hen toegankelijk is. Dat is niet alleen sympathiek: uit onderzoek blijkt namelijk dat een betere toegankelijkheid de algehele kwaliteit en conversie van webwinkels vergroot. Ook scoren toegankelijke sites hoger in Google.

    Op MKB Toegankelijk vind je
    een zelfscan waarmee je eenvoudig zelf kunt testen hoe je website scoort op digitale toegankelijkheid. Je krijgt direct praktische tips om je site te verbeteren.

Ontdek wat werkt met A/B-testen

Als je verkoopt via een eigen webshop, kun je een hoop aanpassen. Bovendien kun je live testen wat werkt en wat niet. Denk bijvoorbeeld aan het kleurgebruik, de indeling van je pagina’s en je prijs. Al deze aspecten kunnen invloed hebben op je conversie. Met zogenaamde A/B-testen kun je die ontdekken wat jouw klant overtuigt.

Wist je dat online-verkoopplatforms zelf ook A/B-testen uitvoeren? Bijvoorbeeld met de indeling van de homepage, omschrijving van producten en kleurgebruik.

Het zou kunnen dat jouw klanten een sterke voorkeur hebben voor groene knoppen in plaats van rode. Dat kun je testen door middel van zulke A/B-tests. Hierbij worden de bezoekers van je website zonder dat ze het merken in twee groepen verdeeld. De ene groep krijgt versie A te zien, de andere versie B. Na afloop van de test kun je precies zijn welke variant de hoogste conversie oplevert.

Nu aan de slag voor meer online succes

  1. Gebruik analytics om te ontdekken hoe het zit met jouw conversieratio en op welk punt je bezoekers afhaken.
  2. Kijk kritisch naar je eigen productpagina’s en vraag je bezoekers om feedback. Wat kun je verbeteren zodat meer mensen overgaan tot aankoop?
  3. Vraag elke klant actief om feedback. Dat kan bijvoorbeeld door een paar dagen na verzending een mail te sturen met link naar de productpagina.
  4. Kies een tool om zelf je eerste A/B-test uit te voeren, bijvoorbeeld Google Optimize.

Als ondernemer weet je dat vernieuwen cruciaal is om te groeien. De campagne ‘Boost je online business’ helpt jou de volgende stap te bepalen. Nog niet aangemeld? Klik dan hier en meld je kosteloos aan en ontdek de volgende stap voor jouw online business.

Conversie verbeteren: zo verkoop je meer online