Deze site is een initiatief van VNO-NCW en MKB-Nederland

Logistiek: hoe krijg ik mijn product snel en duurzaam naar de klant?

Klanten stellen hoge eisen aan verzending en retouren. Vervoer moet tegenwoordig niet alleen snel, maar ook milieuvriendelijk zijn. Hoe regel jij dat als webshophouder?

Logistiek: welke opties zijn er?

Onderschat het belang van logistiek niet: het vervoer van je producten is geen bijzaak. Klanten vinden het belangrijk dat ze hun aankoop op een prettige manier ontvangen. Het liefst zo snel mogelijk, maar vooral heldere en eerlijke communicatie over het proces is belangrijk.

Je hebt voor het vervoeren van producten de keuze uit vier verschillende opties:

  • Zelf langsbrengen
    De meest persoonlijke optie is je producten zelf afleveren. Hierbij heb je veel klantinteractie en kun je de bezorging een persoonlijk tintje geven. Houd er wel rekening mee dat deze optie erg tijdrovend is, zeker als je klanten door het hele land hebt. Dit is dus vooral geschikt als jouw klanten zich in de buurt bevinden.
  • Per post
    Verstuur je (nog) weinig pakketten? Dan kun je zelf producten inpakken en naar het postkantoor brengen.
  • Vervoerder inschakelen
    Als je meer dan 100 pakketten per jaar verstuurt, kan het handiger zijn om een contract af te sluiten met een vervoerder. Deze partij haalt de pakketten op afgesproken tijden op en levert ze af bij je klant. Houd bij de keuze voor een vervoerder niet alleen rekening met de prijs. Een vervoerder die de volgende dag al kan leveren is heel wat waard.
  • Laten regelen door een platform
    Bij online platforms als bol.com en Amazon kun je het vervoer van je producten afnemen als dienst. Je profiteert dan van aantrekkelijke tarieven vanwege het schaalvoordeel. Bovendien zetten platformen in op duurzaamheid. Bol.com heeft bijvoorbeeld onlangs startup Ampère opgericht om nog klantvriendelijker en duurzaam pakketjes te bezorgen.

Rekening houden met retouren

Houd rekening met retouren. Je klanten hebben namelijk bij een koop via internet een gegarandeerd en onvoorwaardelijk recht van ontbinding tot 14 dagen na ontvangst van de goederen. Jij bent als webwinkelier verplicht zo’n retour te accepteren en het volledige aankoopbedrag terug te storten, ongeacht de reden die de klant opgeeft.

Houd er dus rekening mee dat klanten regelmatig iets terugsturen, zeker als je bijvoorbeeld kleding verkoopt die ze moeten passen. Als je een contract hebt met een vervoerder, kun je deze inschakelen om ook de retouren op te halen. Verkoop je via een platform? Bepaalde platforms regelen het ophalen en verwerken van retouren voor je.

Geef de klant duidelijke informatie over retourzendingen. Naar welk adres moet hij het sturen? Hoe zit dat met verzendkosten? Jij mag als verkoper bijvoorbeeld alleen de kosten van retourzending in rekening brengen als je de klant daar vooraf over informeert. Doe je dat niet, dan hoeft je klant de verzendkosten voor het terugsturen niet te betalen.

Let op duurzaamheid

Duurzaamheid en milieuvriendelijkheid zijn actuele thema’s en ze spelen een steeds belangrijkere rol voor consumenten. Het is dan ook slim om ook op het gebied van logistiek duurzame keuzes te maken. Kies bijvoorbeeld een duurzame vervoerder of verpakking. Je kunt jouw klanten ook de optie geven om extra te betalen voor CO2-compensatie. Deze toeslag investeer jij vervolgens in een CO2-compensatieproject.

Om het retourproces te verduurzamen, kun je een verpakking gebruiken die de klant opnieuw kan gebruiken bij het terugzenden. Verder is het duurzaam om de teruggestuurde producten niet zomaar weg te gooien, maar opnieuw aan te bieden. Eventueel als tweedehandsproduct.

Nu aan de slag voor meer online succes

  1. Wil je jouw producten zelf wilt langsbrengen of opsturen? Dat is persoonlijk, maar ook tijdsintensief. Je kunt er ook voor kiezen om dit te laten regelen door een vervoerder of het online-verkoopplatform. Maak deze keuze voordat je jouw producten te koop zet.
  2. Denk er goed over na hoe je de retouren wilt regelen. Je kunt dit overlaten aan je klant, dat kost het minste geld. Uiteraard kun je dit ook uitbesteden aan de vervoerder of de marktplaats).
  3. Onderzoek hoe je zo duurzaam mogelijk kunt vervoeren en communiceer daarover naar de klant. Dit is een kans om je te profileren als duurzame verkoper.

Als ondernemer weet je dat vernieuwen cruciaal is om te groeien. De campagne ‘Boost je online business’ helpt jou de volgende stap te bepalen. Nog niet aangemeld? Klik dan hier en meld je kosteloos aan en ontdek de volgende stap voor jouw online business.

 

Logistiek: hoe krijg ik mijn product snel en duurzaam naar de klant?