Deze site is een initiatief van VNO-NCW en MKB-Nederland

Online verkopen en een fysieke winkel: zo versterken ze elkaars groei

Je webshop, social media en online platformen kunnen verkoop in je fysieke winkel versterken. En omgekeerd. Hoe haal je voordeel uit de combinatie van diverse verkoopkanalen?

Ondernemers die offline en online combineren hebben gemiddeld meer succes, blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). In 2020 nam online verkoop een vlucht en nog nooit eerder rapporteerde het CBS zo’n substantiële groei over online: gemiddeld 62%. Opvallend was dat de verkoop van ondernemers die hun producten zowel offline als online aanbieden het allersterkst groeide: 75%. Ondernemers met alleen een webshop verkochten gemiddeld 52% meer.

Dit verschil is niet nieuw. Al in 2015 meldde het CBS dat ondernemers die fysieke verkoop combineren met online bovengemiddelde groeicijfers hebben. Wie meer kanalen heeft om klanten te bedienen, haalt gemiddeld meer winst. Hoe werkt dat? Op welke manieren kunnen offline en online elkaar versterken?

1. Met een offline basis sneller online aan de slag

Heb je al een fysieke winkel en wil je online aan de slag? Dan kun je vaak sneller aan de slag dan een pure online ondernemer. Je hebt namelijk al een basis: trouwe klanten, een logo, een voorraad en leveranciers. Ook weet je al een hoop over je doelgroep. Dat maakt het makkelijker een online marketingstrategie te bepalen. Twijfel je bijvoorbeeld of jouw zaak gebaat is bij een TikTok- of Instagram-account? Maak een praatje in de winkel en vraag je ideale klant op welke media hij actief is.

Ook schept een fysieke locatie vertrouwen. Consumenten vinden het een fijne gedachte dat ze naar een fysieke locatie kunnen als er iets mis is met een bestelling.  Lees hier hoe je een eigen webshop begint in 6 stappen.

2. Online reclame voor offline zaak

Online verkoop combineren met een fysieke zaak biedt vele voordelen. Ten eerste verbetert online verkopen je zichtbaarheid, zowel lokaal als (inter)nationaal. Bovendien kunnen klanten 24 uur per dag je assortiment bekijken en een bestelling plaatsen.

Een webshop, social commerce of verkopen via marktplaatsen zijn niet alleen extra verkoopkanalen. Online media kunnen ook werken als reclame voor je fysieke zaak. Nieuwsbrieven, blogs en aanwezigheid op social media zorgen dat consumenten jouw winkel ook zien als ze niet in de winkelstraat lopen. Dit kan klanten inspireren om naar je zaak te komen. Ook zullen ze dankzij online reclame eerder aan jouw winkel denken als ze een bepaald product willen kopen.

Als je al een offline zaak hebt, kun je klanten in je winkel vragen zich in te schrijven voor je nieuwsbrief of je te volgen op social media. Net zoals je vroeger een flyer in de brievenbus deed, kun je klanten op zo op de hoogte houden van aanbiedingen, nieuwe producten en acties. Zo lok je ze met online media terug naar je winkel.

Een nieuwsbrief is niet alleen milieuvriendelijker en moderner, je kunt hem ook personaliseren en zo nog beter inspelen op de behoeftes van klanten. Hoe je dat kunt doen, vertellen Marie-Claire Bovet en Mutte van Wijk van boekhandel De Vries Van Stockum.

Tip: Plaats een tablet naast je kassa of hang QR-codes op. Zodra klanten afrekenen, attendeer jij ze op de nieuwsbrief en vraag je ze hun mailadres achter te laten, eventueel in ruil voor korting.

3. Niet in de winkel? Online verkoop biedt uitkomst

Als ondernemer wil je je klant niet teleurstellen en daar kan online verkoop je bij helpen. Stel dat jouw klant specifiek naar de winkel is gekomen om een product aan te schaffen dat niet op voorraad is. Vroeger moest je hem met lege handen naar huis sturen, nu kunnen jullie samen het product bestellen in de webwinkel. Zodra het weer op voorraad is ontvangt de klant het thuis.

Tip: Merk je dat klanten het product liever in de winkel ophalen? Biedt de optie ‘ophalen in de winkel’ aan bij verzendopties in je webshop. Geef klanten dan een seintje zodra hun bestelling binnen is.

4. Bijna elke zoektocht begint online

Verkoop je (dure) artikelen waarvoor klanten het liefst naar de winkel komen, zoals collectors items, auto’s of kleding op maat? Ook dan is het slim om als winkelier online zichtbaar te zijn. De meeste consumenten beginnen hun zoektocht naar producten namelijk op internet. Met jouw webshop of social media kun je ze naar je fysieke winkel leiden.

Een voorbeeld is vintagewinkel Roxy ’79 in Utrecht. Ondernemer Bart van Maanen en zijn team hebben geen webshop, maar gebruiken Instagram om klanten te inspireren naar de winkel te komen. Van Maanen zet zelfs locatiespecifieke Instagram-advertenties in. Gebruikers die zich in de buurt van de winkel bevinden, krijgen dan een advertentie te zien van zijn winkel. Lees hier hoe hij dat doet.

5. Van online naar offline

Steeds meer webwinkeliers versterken hun webshop met een fysieke zaak. Hoeveel het er precies zijn, is niet duidelijk. Economisch adviesbureau Stec Group telde in 2020 ruim 100 winkels geopend door ongeveer 25 verschillende webwinkeliers. Bekende voorbeelden zijn Coolblue, My Jewellery en Belsimpel. Daarnaast openen ook kleine webwinkeliers vaker een stenen winkel.

Zo’n fysieke zaak naast je webshop schept vertrouwen en biedt klanten de mogelijkheid om producten te voelen, passen of proberen. Ook waarderen consumenten de mogelijkheid om een fysieke winkel te kunnen bezoeken na een online aankoop, blijkt uit het onderzoek van Stec Group. Dat klanten deze mogelijkheid nauwelijks benutten, doet er niet toe. Volgens de onderzoekers ziet 40% van de Nederlandse consumenten graag een fysieke winkel naast een webshop.

In een interview met De Volkskrant (2016) zei Coolblue-directeur Pieter Zwart dat de toegevoegde waarde van fysieke winkels vooral de extra service is. “Bepaalde klanten willen oog in oog met een verkoper staan voor advies”, zei hij. “Ze willen een fysiek trefpunt voor reparaties en het inruilen van spullen. In elke stad waar we een winkel openen, merken we dan ook dat de onlineverkopen vrijwel direct omhoog gaan. Het versterkt elkaar.”

Als ondernemer weet je dat vernieuwen cruciaal is om te groeien. De campagne ‘Boost je online business’ helpt jou de volgende stap te bepalen. Nog niet aangemeld? Klik dan hier en meld je kosteloos aan en ontdek de volgende stap voor jouw online business.

Online verkopen en een fysieke winkel: zo versterken ze elkaars groei