Deze site is een initiatief van VNO-NCW en MKB-Nederland

Marjolein Vaders (Bedaffair): "Dankzij online verkopen staan klanten uit de hele Benelux in onze showroom"

Dat de meeste klanten een boxspring eerst willen uitproberen voordat ze er een kopen, maakt online verkoop niet minder belangrijk voor beddenwinkel Bedaffair. Mede-eigenaar Marjolein Vaders vertelt hoe zij online en offline combineert om maatschappelijk verantwoord te ondernemen.

“Synthetische matrassen zijn schadelijk voor het milieu, het klimaat en de gezondheid van de gebruiker”, zegt Marjolein Vaders, mede-eigenaar van beddenwinkel Bedaffair. De slaap-expert maakt zich daar sinds 1994 al druk over. Toen begon ze samen met haar man en vader met de ontwikkeling van een ecologisch bed. “Toen we daarmee aan de slag gingen, was er nog helemaal geen vraag naar.”

Nu, bijna 30 jaar later, is dat wel anders. Duurzaamheid is belangrijker voor consumenten, vooral voor jongeren (bron: RTL Nieuws). Consumenten zijn geneigd duurzame producten te proberen, als die tenminste niet veel duurder zijn dan niet-duurzame goederen. En dat is goed nieuws voor Bedaffair.  “Online verkoop van natuurlijke matrassen, bedden en beddengoed is flink gestegen”, vertelt Vaders.

Eén showroom, diverse online verkoopkanalen

Bedaffair heeft een grote collectie handgemaakte, natuurlijke matrassen, bedden en beddengoed. Die verkopen Vaders en haar man vanuit hun showroom in Heemstede aan klanten uit heel Nederland en België. Veel van die klanten komen via online media in de zaak terecht. Zij zijn actief op zoek naar duurzaam geproduceerde meubels en textiel.

Vaders gebruikt diverse kanalen om haar product online zichtbaar te maken: een nieuwsbrief, Facebook, Instagram en marktplaats Bol.com. “Online en offline versterken elkaar”, vertelt de ondernemer. “Dankzij online verkoop staan er klanten uit de hele Benelux in onze showroom.”

Dat heeft veel te maken met verandering van de doelgroep. “Vroeger waren onze klanten vooral 45-plussers, nu is onze doelgroep 25 jaar of ouder. De klanten van nu zijn milieubewuster en komen naar ons toe omdat ze op zoek zijn naar natuurlijke bedden zonder plastics en schadelijke stoffen. Vroeger was dat echt anders: we moesten mensen overtuigen en ons product verdedigen. Mensen vroegen: wat is er dan mis met een normaal matras?” 

Van faillissement naar succes

De ondernemers hebben hard gewerkt voor dit succes. Ze moesten heel wat obstakels overwinnen. Ten eerste bestond het product nog niet. Vaders vertelt dat zij samen met haar man en haar vader echt aan het pionieren was. Tien jaar lang werkten ze aan een collectie boxsprings van ecologisch materiaal, voordat ze de markt op konden.

In 2013 ging het bedrijf failliet. Vaders raakte gebrouilleerd met haar vader en moest helemaal opnieuw beginnen. In het Algemeen Dagblad (AD) vertelde zij uitgebreid over die moeilijke periode.

Uit alle ellende ontstond iets nieuws: Bedaffair. Na twee jaar hard werken haalden Vaders en haar man Arend continue inkomsten uit het bedrijf. Weer twee jaar later konden ze de winkel uitbreiden en in 2019 is het bedrijf naar een groter pand verhuisd. Inmiddels hebben ze de grootste duurzame beddenwinkel van de Benelux.

Niet duurder, wel duurzamer

Vaders speelt slim in op het feit dat consumenten zich online oriënteren op grote uitgaven. “Veel mensen denken dat duurzame producten ook duur zijn”, vertelt ze. “Online laten we zien dat het niet zo is. Als klanten onze producten vergelijken, zien ze dat wij niet duurder zijn dan andere kwaliteitsmerken maar wel beter voor mens, dier en milieu.”

Hoe kan dat? “Onze marges zijn lager dan die van bekende merken”, zegt ze. “We maken winst, maar we hebben geen Ferrari voor de deur. En we doen niet aan stuntaanbiedingen, zoals twee matrassen voor de prijs van één. Dat kan niet uit. Ik vind het belangrijker om continu een aantrekkelijke prijs te vragen.”

Op Facebook, Instagram en in de nieuwsbrief staan niet alleen de producten centraal, maar ook het duurzame verhaal van Bedaffair. De foto’s en teksten zijn inspirerend. Vaders vertelt dat ze online wel dekbedden en kussens verkoopt, maar voor bedden en boxsprings komen klanten naar de showroom. “De meeste klanten willen een bed of matras eerst voelen, voordat ze het aanschaffen. Dat adviseer ik ook: een bed en het soort materiaal moet bij je passen.”

‘Laat ook zien dat je problemen goed oplost’

Consumenten vergelijken niet alleen de prijs en product, maar ook service. “Daarom zijn recensies heel belangrijk voor ons”, vertelt Vaders. “We sturen elke klant een uitnodiging om ons te beoordelen. Dat doen we via Klantenvertellen.nl en soms vragen we om reviews op Google. Ik merk dat klanten die we persoonlijk advies hebben gegeven, eerder een recensie achterlaten.”

Zijn het alleen maar lovende woorden? “Niet altijd en dat is maar goed ook”, zegt Vaders. “Er gaat ook weleens iets mis, maar dat proberen we altijd netjes op te lossen. Dat is ook belangrijk om te laten zien. Bovendien: als ik zelf ergens alleen maar 5-sterrenreviews zie, wordt ik argwanend.”

Tevreden klant komt vaak terug

Haar filosofie: behandel je klant zoals je zelf behandeld wilt worden. “Ik denk met klanten mee, maar wil nooit opdringerig zijn”, zegt ze. “Als jij net een synthetisch matras hebt gekocht, zal ik je er niet toe aanzetten om het de deur uit te doen. Dat maakt de afvalberg alleen maar groter. Als je droger wilt slapen, kun je bijvoorbeeld ook beginnen met een natuurlijke onderdeken.”

Tevreden klanten komen vaak vanzelf terug, merkt ze. “In de showroom en online zien ze wat we nog meer hebben. We merken dat onze klanten vernieuwing van de inrichting stap voor stap aanpakken: eerst een matras, dan een bed. En misschien later een bank, die verkopen we ook.”

Laten zien dat het kan

Bedaffair lift verder mee op het feit dat consumenten milieubewuster worden. “Een duurzaam interieur wordt steeds belangrijker, dat zie je ook in de bladen en op woonbeurzen”, vertelt ze. “Daarom zijn we bijvoorbeeld aangesloten bij een platform voor duurzaam interieurdesign en staan we op de VT Wonen & Design Beurs. Ook worden onze hennep-dekbedden genoemd op de website van Urgenda.”

Sinds juli heeft Bedaffair een B Corp-certificering. Met dit keurmerk laten de ondernemers zien dat ze sociaal en duurzaam ondernemen. “Naast winst maken, staan mens en milieu voorop”, vertelt ze. “Wij vinden dat het anders moet en laten zien dat het kan. Onze boxsprings zijn circulair en gaan minstens 40 jaar mee. Tussentijds kunnen we ze aanpassen of herstofferen, dus ook een nieuw interieur of verandering in gewicht is geen reden om ‘m weg te gooien.”

Boost je online business met de tips van Marjolein:

  1. Behandel je klant zoals je zelf behandeld wilt worden. Bied eerlijke, duidelijke informatie. Zowel online als in de fysieke zaak.
  2. Geef fouten toe en zoek een oplossing voor problemen. “Als een product een defect heeft of wij een fout hebben gemaakt, is retourneren bijvoorbeeld gratis.”
  3. Let op je marge. Prijs jezelf niet uit de markt, maar zorg ook dat je voldoende winst kunt maken. “Verkoop je via marktplaatsen? Vergroot je marge, want verkopen via platformen is niet gratis.”
  4. Houd je voorraad op orde. Onthoud ook hoe lang het duurt voordat je een nieuwe levering in je magazijn hebt. “Soms duurt het wel zes weken voordat onze producten klaar zijn, omdat we een werkplaats inschakelen.”
  5. Houd rekening met seizoenen en andere piekperiodes voor bepaalde producten. “We weten dat we onze hennep-dekbedden extra goed verkopen in de zomer. Als ik dan zie dat ik nog maar vijf dekbedden over heb, bestel ik bij. Het is in zo’n periode extra van belang om op tijd je voorraad aan te vullen.”

Meer tips en tricks? Lees het artikel Online verkopen en een fysieke winkel: zo versterken ze elkaars groei

Als ondernemer weet je dat vernieuwen cruciaal is om te groeien. De campagne ‘Boost je online business’ helpt jou de volgende stap te bepalen. Nog niet aangemeld? Klik dan hier en meld je kosteloos aan en ontdek de volgende stap voor jouw online business.

Marjolein Vaders (Bedaffair): "Dankzij online verkopen staan klanten uit de hele Benelux in onze showroom"