Deze site is een initiatief van VNO-NCW en MKB-Nederland

Geef jouw webshop een boost: 4 tips voor meer online verkoop

Hoe ziet een succesvolle webshop eruit in 2022? Actuele inzichten en praktische tips om jouw webwinkel verder te laten groeien.

Klanten stellen steeds hogere eisen aan webwinkels. Ze hebben dan ook een hoop te kiezen: volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) zijn er zo’n 80.000 webshops in Nederland. Daarnaast koopt de helft van de Nederlandse consumenten weleens bij buitenlandse webshops (GfK/Thuiswinkel.org).

Als je weet wat die kieskeurige consument belangrijk vindt, kun je hem verleiden tot een aankoop in jouw online winkel. Hieronder staan vier eigenschappen van een succesvolle webshop in 2022. Gebruik de inzichten en tips om jouw webwinkel te verbeteren.

1. Digitaal toegankelijk

Jouw webshop toegankelijk maken voor mensen met een beperking loont. Meer dan twee miljoen Nederlanders hebben namelijk moeite om online te shoppen, bijvoorbeeld omdat ze slechtziend zijn. Als je webshop niet digitaal toegankelijk is, sluit je dus veel klanten uit.

Bovendien ben je binnenkort verplicht je webwinkel drempelvrij te maken. In 2023 wordt namelijk de Accessibility of products and services (Directive (EU) 2019/882) van kracht. Dit is een Europese richtlijn die onder andere webwinkeliers verplicht om toegankelijk te zijn voor mensen met een beperking. Vanaf juni 2025 zal deze richtlijn in Nederland als wet gelden en wordt er ook gehandhaafd. Er geldt een uitzondering voor micro-ondernemers.

Nu al aan de slag gaan heeft veel voordelen. Uit onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat een betere toegankelijkheid de algehele kwaliteit en conversie van webwinkels vergroot. Ook scoren toegankelijke sites hoger in Google. Op MKB Toegankelijk vind je een zelfscan waarmee je eenvoudig zelf kunt testen hoe je website scoort op digitale toegankelijkheid. Je krijgt direct praktische tips om je site te verbeteren.

Tip: Analyseer statistieken van je webshop en ontdek waar klanten afhaken. Waarom zouden ze juist daar vastlopen? Is de tekst onduidelijk of zit er een fout in je code? Verbeter en bekijk na een paar weken het effect. 

2. Overduidelijk betrouwbaar

Laten zien dat je een betrouwbare verkoper bent is belangrijk. Consumenten zijn zich steeds meer bewust van online gevaren. Terecht, want er zijn een hoop oplichters actief. Het aantal aangiftes tegen webwinkels die hun beloftes niet nakwamen stijgt fors, schrijft het Algemeen Dagblad (AD) op basis van cijfers van de politie. Hoe laat je jouw klant zien dat jij wel te vertrouwen bent?

Tip: Maak het persoonlijk en bouw een band op met je klanten. Laat jezelf zien op je website, bijvoorbeeld met een pagina ‘over mij’, video’s of een persoonlijk blog.

Keurmerk zorgt voor meer betrouwbaarheid

Een keurmerk straalt betrouwbaarheid uit. Keurmerken controleren of jouw webwinkel aan de wettelijke eisen voldoet. Bijvoorbeeld dat je de juiste informatie toont, zoals contactmogelijkheden, recht op retour en klachtenbeleid. Ook bemiddelen ze als jij en je klant een probleem hebben. Het logo van een bekend keurmerk geeft jouw klanten vertrouwen.

Uit onderzoek van de Consumentenbond (2022) blijkt dat consumenten Thuiswinkel Waarborg als meest betrouwbaar beoordelen. Daarna volgen Webshop Keurmerk, TrustedShops, WebwinkelKeur en Qshops. Het verschilt per aanbieder wat een keurmerk kost en wat je daarvoor terugkrijgt. Maak dus een goede vergelijking. Er zijn ook webwinkeliers die bewust geen keurmerk hebben. Lees daarover meer op GeenKeurmerk.nl van Stichting WebwinkelKeur.

Voldoe aan de wettelijke eisen en wees duidelijk

Zorg in ieder geval dat jouw webwinkel voldoet aan alle wettelijke eisen via de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Blijf ook op de hoogte van nieuwe regels. Op deze website van de Kamer van Koophandel (KVK) staan de actuele wijzigingen.

Transparantie en duidelijkheid zijn belangrijk voor klanten. Vermeld in algemene voorwaarden de rechten en plichten die jij en je klant hebben. Zo staat er in algemene voorwaarden hoe jij omgaat met bedenktijd, garantie, betaalverplichting en klachten. Op deze website kun je gratis Algemene Voorwaarden voor webwinkels downloaden.

Tip: vermeld de voorwaarden ook op andere plekken van je website, zodat je klant weet wat hij kan verwachten.

Reviews verzamelen

Een andere manier om te zorgen voor vertrouwen, zijn recensies. Vraag je klant om een review achter te laten via een formulier op jouw website of via Google. Als je via marktplaatsen verkoopt, kunnen consumenten ook daar een productbeoordelingen achterlaten. Verder kun je eenvoudig reviews van klanten verzamelen via keurmerken of sites zoals Kiyoh of Trustpilot.

Let op: sinds 28 mei 2022 gelden nieuwe regels voor online reviews. Zo moet je op jouw website duidelijk aangeven wat je beleid is rondom reviews en hoe je nepreviews tegengaat. Je mag negatieve reviews niet verwijderen, tenzij je kunt aantonen dat ze nep zijn. Ook mag je een klant niet betalen of korting geven om een review te schrijven zonder dit bij de review aan te geven. Als je dit nadrukkelijk vermeldt bij de recensie, mag het wel. Bekijk alle nieuwe regels op de website van de KVK.

3. Aandacht voor duurzaamheid

De meeste consumenten vinden duurzaam online winkelen belangrijk (66%), blijkt uit onderzoek van Thuiswinkel.org (2022). Voor 21% van de consumenten is duurzaamheid zelfs een doorslaggevende factor bij de aankoop van producten. Niet alleen klanten zijn veel milieubewuster, ook webwinkeliers voelen zich verantwoordelijk om milieuvriendelijk om te gaan met inkoop, verpakking en bezorging.

Er zijn allerlei manieren om jouw webwinkel te verduurzamen. Je kunt bijvoorbeeld volledig milieuvriendelijke producten verkopen of herbruikbare verpakkingen gebruiken. Verpak je producten bijvoorbeeld in zo min mogelijk plastic en zorg dat de verpakking voor verzending ook geschikt is voor retouren. Denk ook aan logistiek. In dit artikel lees je hoe je jouw product snel en duurzaam naar de klant krijgt.

Meer weten over duurzaam ondernemen? Bekijk het stappenplan Hoe start ik met duurzaam ondernemen? op MKB Servicedesk.

4. Goed vindbaar via Google

Als jij op zoek bent naar een product, ga je waarschijnlijk allereerst naar Google. Het is dan ook belangrijk dat jouw webshop en alle artikelen goed te vinden zijn in de zoekmachine.

Voeg gestructureerde markup tekst toe aan je productpagina’s. Dit is een stukje tekst in de code waarmee Google jouw product op de juiste manier ordent. Zo’n code zorgt dus dat jouw producten makkelijker naar boven komen in de zoekmachine. In deze video zie je hoe je gestructureerde markup tekst toevoegt.

Verbeter Search Engine Optimisation (SEO) van je productpagina’s. Dat begint met nadenken over hoe jouw klanten zoeken naar artikelen. Verkoop je bijvoorbeeld een salontafel? Zet niet alleen de merk- en productnaam in de titel, want zo specifiek zoekt jouw potentiële klant waarschijnlijk niet. Bedenk waar hij naar zou vragen als hij in je winkel stond. Gebruik relevante zoekwoorden zoals ‘ronde, bruine salontafel’ of ‘tafel voor bij de bank’. Dit maakt de kans groter dat jouw potentiële klanten in je webwinkel terecht komen.

Tot slot: Blijf vernieuwen

De ontwikkelingen in e-commerce gaan snel. Zorg dus dat je op de hoogte blijft van de laatste technieken. Verder kun je veel van je klanten leren door onderzoek te doen op je eigen webshop. In dit artikel lees je bijvoorbeeld hoe je (Google) analytics en A/B-testen gebruikt om conversie te verhogen.

Meer tips om jouw conversie te verhogen lees je in dit interview met expert en ondernemer Astrid van der Made.

Als ondernemer weet je dat vernieuwen cruciaal is om te groeien. De campagne ‘Boost je online business’ helpt jou de volgende stap te bepalen. Nog niet aangemeld? Klik dan hier en meld je kosteloos aan en ontdek de volgende stap voor jouw online business.

Geef jouw webshop een boost: 4 tips voor meer online verkoop